onsdag 2 januari 2013

Att ha en beef med kungahusets "tihi"

Alltså. Såg ni "Året med kungahuset" i SVT 1 igår? Det gjorde inte jag. Anledningen är simpel. Jag har en beef med prinsessan Madeleine. Eller egentligen inte med prinsessan själv, vilket i min värld hade varit rätt galet eftersom jag inte känner henne alls, utan problemet sitter välförankrat ihop med det lilla fyrstaviga ord som numera på ett patetiskt sätt tycks ha blivit synonymt med kungahuset. Något som faktiskt ordet "horkarl" aldrig lyckades bli. Nåväl kom till saken. Efter alla ramaskrin som utstöttes i offentligheten kring förlovningsvideon där en kärleksrosig prinsessa närmast klänger sig fast som om Chris O´Neill vore den siste mannen i världen och i slutet utbrister ett not så välregisserat "tihi" hade jag bestämt mig för att inte koppla upp mig som alla andra och se det. Funkade det, undrar ni? Nähä då. Inte alls.


Foto: Patrick Demarchelier/kungahuset.se

FÖR HELVETE. Svara mig ärligt. Lever vi 1951? Är vi kvinnor fortfarande sådana 2013 att vi gärna förminskar oss till klängiga våp som inget hellre vill än att stå i skuggan av de män vi älskar och på ett konstgjort, kräkvänligt sätt kvittra "tihi" i nationell TV som om det vore det mest normala i världen? Nä. Jag trodde väl inte det. Jag har iallafall kommit fram till att Sveriges kungahus måste ha det sämsta PR-teamet nånsin. Okej, att Madde kanske inte är den skarpaste kniven i den kungliga besticklådan, men om hon nu saknar all sans och omdöme, fanns det verkligen ingen PR-människa som hade huvudet med sig och kunde ta ton? Typ nåt i stil med "men hörrni, är det här verkligen bilden vi vill ge av den moderna svenska kvinnan?" hade funkat tror jag. Snarare tycks det ha funnits nån som tyckte att den här tihi-grejen var da shit och en grym idé att lansera. Och visst, man får ju iallafall ge vem det nu var lite cred för sällan har väl kungahuset fått så mycket uppmärksamhet som efter förlovningsvideon?


Nåja go vänner. Nu släpper vi det och kollar vad den här onsdagen egentligen kan bjuda på. Onsdag it is och fortsatt ledigt. Iallafall nån dag till eller så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar