torsdag 3 januari 2013

att se fördelarna med att jobba hemma när man egentligen är ledig

Jodå. Jag är ledig. Men jag jobbar lite ändå. Hur många av er har inte yppat de orden nångång? Jag tycker jag gör det ofta. Lite för ofta kanske. Kanske borde ett av mina nyårslöften till mig själv ha varit att inte jobba när jag är ledig eller har semester? Mmmhmm. Det hade ju gått bra, det ser ni ju själva av rubriken. Exakt tre dagar in på det nya året hade jag brutit mitt nyårslöfte i så fall. Tack och lov för olovade löften!

På nåt sätt känns det ändå rätt okej att ta en paus från ledigheten och jobba lite när det innebär att man får sitta hemma och göra det. Inte för att jag inte gillar att gå till jobbet men det är annorlunda liksom, bra annorlunda. Hemma behöver man t ex inte:
  1. kämpa med den medfödda supremes-frisyren i en halvtimme för att ens kunna gå ut bland vettig folk
  2. ta på sig nåt mer anständigt utan man kan jobba i pyjamasbyxor och raggsockar
  3. dricka automatkaffe som är så starkt att man står i givakt vid skrivbordet halva förmiddagen
  4. vara mer vaken än vad som är absolut nödvändigt för att sköta den uppgift man ska utföra


Så idag tar vi oss an en arbetsuppgift som måste lösas innan dagen är slut och som förhoppningsvis (om jag gör det jag ska göra och inte dricker för mycket kaffe och drabbas av hybris, se ovan) ska generera ett pressmeddelande imorn. Sen innan jul fuskar jag nämligen lite med andra uppgifter vid sidan om arkeologin som handlar om omvärldsbevakning för RSM (Riksförbundet Sveriges Museer). Så om ni hänger här imorn igen så kanske ni får veta hur apmånga personer som besökt Sveriges museer under 2012. Galet eller hur? 

Men nu tar vi lite kaffe och ser till att rocka den här torsdagen. Japp så gör vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar