torsdag 17 januari 2013

att spela buss-roulette

Klockan är sent och jag sitter brasvarm i ett halvdunkelt vardagsrum och funderar på hur den här torsdagen egentligen har varit. På det hela taget kan man nog säga att den varit som så många torsdagar innan, en dag man måste ta sig igenom för att nå fram till fredagen. Men som jag berättade innan så är det här med att vara ofrivilligt bilbefriad nästan galet spännande. Inte minst för att det nu gått 36 timmar sen jag fick ett löfte om att nån barmhärtig själ skulle ta en titt på min lilla bil och återkomma snarast med ett besked om vilken typ av livselixir som kommer att krävas för att återuppliva den och tystnaden är monumental. Jag menar det är lika dödstyst från verkstan som det var i min bil i tisdags kväll och det vet vi ju alla hur bra det var!

Vid sidan av det är det enormt spännande att bo på landet utan bil. Anledning: för att åka kommunalt i Kalmar är som att spela buss-roulette varenda dag. Tänk dig att du planerar att åka till Kalmar från mitt ställe på landet. Du väljer en lämplig buss som passar med dina arbetstider och tänker att nån utan byten vore ju bra så det går snabbare. En sådan resa ska enligt tidtabell ta 35 minuter. Helt ok, n'cest pas?

via och klt.se

Men detta är bara om man har turen på sin sida när man spelar! För har du en jäkla osis går bussfan enligt en app-tidtabell som uppenbarligen ligger antingen 2 minuter före eller 3 minuter efter pappers- och nätversionen. Men detta vet man inte förrän efteråt. Du kan med andra ord om du spelat fel missa bussen och då får du vänta en timma innan nästa spelomgång startar. Har du sedan satsat lite snett men inte så snett att du missar bussen, ja då kanske det blir en oannonserat byte på det. Min teori är att detta beror på hur kaffesugen chauffören är när han börjar närma sig Ljungbyholm där alla byten sker. Men detta vet man inte heller förrän efteråt. Imorse när dottern och jag klev på bussen påannonserades ett byte trots att morgonturerna ska vara utan byten så döm av vår glada förvåning när skylten Vips! skiftade från byte till icke-byte och vi trodde nästan vi vunnit högvinsten. Strax efter vi kommit utanför Ljungbyholm insåg vi dock att vi trots allt skulle förlora vår satsning. 11 hållplatser som inte fanns med i turlistan snokades upp längs den mörka vägen in till stan och 49 minuter, endast 14 minuter sena, hade vi nått vårt mål.

Man kan ju iallafall vara glad att man hamnade i Kalmar till sist. Jag menar, tänk om destinationen var lika osäker som allt annat. Det hade ju kunna bli rätt galet. Svårt att ringa chefen och säga att man är i Shanghai för att man spelade fel i buss-rouletten. Men tänk så jäkla kul det kunde ha blivit ändå.

Förresten. Nämnde jag att jag saknar min bil?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar