torsdag 31 januari 2013

käre gud ge mig en doktorandtjänst

Jag är alltså på Gotland. Om det nu var nån som hade missat det. Vad gör jag då här kanske man kan undra? Jo förstår ni, jag ber till de högre makterna att nån ska tycka att jag är fullkomligt briljant i mitt akademiska tänkande och erbjuda mig en doktorandtjänst i arkeologi. Om jag sen lyckas är ju en helt annan sak. Idag har jag iallafall blivit kallad ängel och en otrolig resurs vilket ju är superlativ som kan få den mest självkänslesvage att slå frivolter av glädje och på kort sikt kan det ju aldrig vara dåligt. Nu sitter jag i rummet där doktoranderna håller till och är alldeles mötesvarm och lite lätt snurrig i huvudet efter en lång dag med bra men intensiva timmars planering av vårens fältkurs i arkeologi. Tydligen är det nog så att nån ändå tyckt att det jag gör är bra grejer för i år är jag fältansvarig och får chansen att ta steget ut från länsmuseet i Kalmar och istället jobba en hel månad här på ön. Att utgrävningen sen ska ske just på den plats som mitt avhandlingsarbete ska handla om, ja det får man väl ändå se som en rätt okej bonus. 40 studenter ska jag ta under mina vingar och då är man såklart ruskigt glad att man inte är ensam utan kan luta sig emot en rad bra kollegor som alla på sitt sätt gör det här projektet lite mer spännande.

1, 3, 5, 7 och 8 via, foto 2,4 och 6 by sara ulrika,

Nu är det snart kväll och jag ska åka förbi delar av min familj och säga hej & hallå och låna en kamera för att kunna gå bananas bland fyndlådorna med tidigmedeltida föremål i magasinet imorgon. Men senare ikväll blir det definitivt pannkakstorsdag och soffläge framför tv:n tillsammans med min pappa som jag vet törstar efter lite sällskap som den pensionär han är. Och ibland, ibland inser man hur bra man har det med en familj som ser fram emot att man ska komma förbi och ger kramar man kan leva på en halv livstid när man är torsdagstrött och har mumlat käre gud ge mig en doktorandtjänst för sig själv lite för länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar