måndag 7 januari 2013

rapport från sluttampen på julledigheten

Hur blev helgen? Lugn, lat, mysig och trevlig hoppas jag? Min blev riktigt bra måste jag säga. Den inleddes i och för sig med lite mer jobb än jag hade tänkt där på fredagsförmiddagen men efter att jag hade hämtat hem den äldsta dottern från en lång ledighet hos pappan så artade den sig precis så som man ofta hoppas att helger ska bete sig. Fredagskvällen spenderades tillsammans med en vacker man och några fina vänner, först på restaurang som doftade ljumma kvällar och vedugnseldad pizza och bjöd på flämtande stearinljus och en risotto att dö för. Efter middagen gick vi en promenad genom stan och stannande under de många ljusen på torget och konstaterade att det där med jul- och vinterbelysning trots allt kan vara ganska fint. Väl hemma blev det kaffe och tryffel, ljuvliga ostar och rödvin för de som drack och så många skratt att jag hade träningsvärk i magen dagen efter. En härlig fredag med andra ord.

bilder tagna av mig
Lördagen och söndagen blev vilsamma och en hel del städning varvades med gott kaffe och nybakade kanelbullar, drömmar om en resa som snart ska göras liksom en tur till det stora varuhuset och en fika med en fin vän. Och mittemellan allt det där fanns det också gott om tid för kramar i soffan med jullovsslöa barn.

 Bilder från min pinterest och härifrån

Men idag är det tillbaka till verkligheten. Ute ligger dimman tät som risgrynsgröt och träden avtecknar sig bara som svarta siluetter mot allt det vita och jag kan nog egentligen inte tänka mig en bättre dag att börja jobba igen efter en lång skön ledighet. Den yngsta dottern är fortfarande ledig eftersom skolan börjar den här veckan med två (!) studiedagar men dessa sista lediga dagar ska kramas ut på allt vad de har kvar att erbjuda. Så vi gör oss redo för en måndag och packar väskor med pyjamas, tandborste och de hemligaste saker en elvaåring kan ta med till en övernattning bara för tjejer. Jag försöker jobba lite hemma innan det är dags att åka och gör mig redo för en lång eftermiddag tillbaka på jobbet och funderar på om det där med kaffe ändå inte vore en rätt bra idé.

Så trots att det är måndag och jobbstart och grötdimma och, än så länge, kaffetorka, så vill jag tro att det kommer att bli en fin dag och vecka. Ja, vill inte ni det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar