lördag 2 februari 2013

att andas in ett februarivackert Gotland


foto by sara ulrika och via

Gotland är obeskrivligt vackert på vintern. Jag tycker att ljuset är lika magiskt på vintern som de flesta som åker hit på sommaren ofta säger, att sommarljuset är nästan magiskt på Gotland. Och visst är sommaren helt underbar här. Men det är något speciellt att vara hemma den här årstiden. Allt går liksom lite långsammare och havet antar en djupt grågrön färg, himlen blir alldeles gråblå som står i en fantastisk kontrast mot trädens svarta siluetter och de gråvita stenarna längs strandpromenaden. Det är som om hela ön andas, in och ut, hämtar kraft inför en ny säsong med mängder av besökare som ska trampa över kullerstenarna, längs stränderna. Lite så gör jag också idag. Andas. Ett besök på den plats som är många generationers sista vilorum sätter spår i ett sargat hjärta och sorgen och smärtan får mig att spänna varje muskel i ett försök att hejda tårar som bränner innanför ögonlocken. Men även om det gör ont känns det rätt att vara där. Jag lutar mitt huvud mot min brors axel, vi tänder ljus och jag låter tårarna rinna en stund och känner mig närmare än jag nånsin gjort förut. Innan allt det här. Innan den där dagen. 

Andas. Det räcker gott och väl för idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar