fredag 1 februari 2013

fredagskärlek eller drömmen om Paris

Fredag. Smaka på ordet...f.r.e.d.a.g. Fredag innebär en dag till sovmorgon (även om jag vaknar aptidigt ändå i vanlig ordning av mig själv) och en dag till helg på ett krispigt, frostigt Gotland där det vankas morgonpromenad längs den vackraste strand jag vet och jag äntligen får känna havsvinden i ansiktet och doften av tång i näsan. Jag älskar verkligen havet. Jag skulle nog dö lite grann om jag bodde för långt ifrån havet. Nåja. Men idag är det fredag och jag är tröttmosig i ansiktet och har mest ägnat förmiddagen åt här på högskolan att fundera på hur många koppar kaffe det egentligen kommer att krävas innan jag slutar gäspa och får nånting gjort. Drömmen om Paris gör sig påmind mest hela tiden när jag är så här. Ni vet den där drömmen om att få sippa gott franskt rödvin på en balkong i Montmartre med utsikt över fantastiska kvarter och kyrkor medan man skriver svåra ord i böcker som aldrig nån kommer att läsa. Ni vet drömmen om Paris där doften av nygräddade baguetter och chokladcroissanter är ständigt närvarande, där små boklådor är till bredden fyllda med slitna exemplar av Voltaire och Zola och där musik av Edit Piaf, Jacques Brel och Charles Aznavour spelas i varje gathörn. Inte det? Jag har iallafall en mycket levande dröm om Paris. Helt klart en av mina favoritstäder i världen.

Via här, här och här
Idag är längtan efter de jag älskar mest väldigt påtaglig och nära. Efter vad som känns som veckor på resande fot måste jag erkänna att det ska bli ganska skönt att få komma hem till sitt eget; att sitta ner framför en brasa i vardagsrummet med en kopp kaffe, att äntligen få känna en älskad och efterlängtad liten dotters hand i sin egen och avsluta kvällen med skratt och igenkänningskomik med äldsta dottern framför några avsnitt av Gilmore girls. Och kanske, kanske få träffa en man igen som får ett mjukt hjärta att slå lite extra. Men först har jag några dagar kvar här på ön så det är väl bäst att jag tar tag i det jag ska göra idag. Men sen. Sen kan gärna den här helgen få börja.

2 kommentarer:

  1. Åh, nu fick jag ett sug i magen efter Paris jag också! Strosa längs gränderna i Montmartre och titta på turisterna i Tuilerierna.

    SvaraRadera
  2. Visst är det underbart? Lyssna på Charles Aznavour, blunda och dröm dig bort :)

    SvaraRadera