fredag 22 februari 2013

fredagstankar från hemmaskrivbordet

Fredag igen alltså. Himmel var tar veckorna vägen? Jag sitter hemma framför datorn i raggsockor och stickade polotröjor som räcker mig upp till näsan och trots att det inte har gått mer än typ 45 minuter på den här arbetsdagen sitter jag redan och funderar på helt andra saker än de jobbgrejer jag borde få gjort idag denna sista dagen för veckan. Som fördelarna kontra nackdelarna med att jobba hemma. För sånt är rätt viktigt att reda ut tycker jag. Innan liksom. Så är man förberedd tänker jag, redan INNAN det smäller till.


Jag har konstaterat att fördelarna måste vara:

1. Här hemma tar ingen sista kaffet utan att sätta på nytt när klockan är nio och man egentligen vet att det är typ 59 personer till som troligen vill ha kaffe eftersom klockan är....badabing! NIO!
2. Hemma kan jag sitta hela dagen i träningsbrallor, raggsockor och med den största tofsen mitt uppe på huvudet för att dölja nattens brutala supremesfrilla utan att chefen kommer in och undrar vem som dött och släpat mig till jobbet i håret.
3. Här hemma kan jag hålla koll på en bibba sportlovslediga barn som tenderar att vända upp och ned på halva huset i blotta euforin över att vara just lediga. Dessutom kan jag ge dem riktig mat eftersom sportlovslediga barn hellre äter kakor och varm oboy till frukost och sen tutar i sig 23 glassar på raken och glömmer papprena på strategiska ställen som i diskmaskinen och under soffbordet vilket gör att man blir glasskletig under fötterna när man minst anar det.
4. Jag har finare pennor hemma.

Nackdelarna är däremot:

1. Hemma får jag blöta tassavtryck på mina papper eftersom på jobbet finns det ingen tjock grå katt som dricker vatten i duschen och sen bestämmer sig för att vara med och jobba
2. Hemma finns det alltid lite för mycket annat som gör sig påmint. Som tvättkorgar, obäddade sängar och fina pennor som vill att man testar om de verkligen fungerar
3. På jobbet finns det inga glasspapper under skrivbordet som man kan fastna i
4. Hemma har jag inte tillgång till alla böcker, dokument och annat som jag behöver och det är alltid så att man behöver nåt annat just för att man inte har det med sig hem

Och nu när det är utrett kanske vi borde börja jobba? Ja, så är det nog. Jag ska bara sätta på lite mer kaffe först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar