torsdag 21 mars 2013

att ha medelhavslängtan


foto by sara ulrika

Igår var det vårdagjämning. Dagarna ska alltså bli lite ljusare och lite längre. Kylan ska ge vika och  och blåsippan ska fanimej stå uti backarna. Men icke. Istället håller vintern oss i ett järngrepp och  fågelkvitter och doft av solvarm jord och gräs får stå tillbaka för piskande vindar, virvelsnö och minusgrader som biter i kinderna. Och som ni ser på bilden så är Kalmar ett vintrigt inferno idag. Himlen är jämnt gråvit även om solen i ett förvirrat ögonblick tittade fram mellan snökanonerna och jag sitter inne på mitt kontor och önskar att jag hade fått stanna hemma i en varm säng hela dagen. Där hade jag legat och drömt om sommarvärme, bara ben över relingen på en eka, hängmatte-tupplurar och smultron på strå i händerna på brunbrända sommarlovsbarn.

Men eftersom värmen dröjer och det känns svårt att hitta nåt riktigt härligt att se framemot just nu så har mannen och jag bokat en vecka med medelhavsvärme, rosabruna hus, palmer, sangria och sand mellan tårna. En vecka som i och för sig inte infaller förrän det på pappret blivit sommar även här i Sverige, men som ändå känns magiskt att drömma sig bort till medan snön yr utanför kontorsfönstret. Och jag vet att det kommer att bli en fin sommar, det måste det bli. Och med den här resan inbokad känns det iallafall som om man har en sportslig chans till lite värme i år.

Medelhavsklimat alltså. Jag längtar nästan ihjäl mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar