torsdag 28 mars 2013

åtta saker jag hellre gör än att äta ägg

En påskhelg stundar alltså och om bara nån halvtimme ska jag sluta jobba här hemma och istället ta påskledigt. I år är den här påsken lite annorlunda än vad det brukar vara för mig. Jag kommer t ex inte att åka hem till Gotland, vilket jag nästan alltid brukar göra annars. Och jag har inga barn hemma eftersom den ena är redan hos sin pappa och den andra åker med pojkvän och hela alltet till sin i eftermiddag. Vad ska jag då hitta på kanske ni undrar? Eftersom jag har en närmast fobiskt negativ inställning till kokta ägg så tycker jag att en lista om åtta grejer man kan göra den här påsken istället för att käka ägg är på sin plats.


1. Ligg i soffan och plöj en dödligt bra bok. Klappa samtidigt en lagom fet katt i sina bästa år och du har en hel eftermiddags sysselsättning.
2. Åk till landet om du/ni kan! Jag bor ju redan på landet och kan inte tänka mig en bättre plats att spendera en påskhelg i lugn och ro. Elda, hugg ved, promenera i skogen eller åk till havet och bara andas.
3. Planera en resa. I sommar bär det av. Medelhavsluft, olivlundar och sand mellan tårna.Man mår bra av att längta efter saker.
4. Dröm om våren. Magnolia, äppelblom och syrener. Den kommer snart. Jag lovar.
5. Hångla. Har ni nån att hångla med? Gör då för jisse namn det. Jag tänker hångla hela helgen.
6. Planera trädgårdslandet. Jag har fått för mig att gå bananas i trädgården i vår. Behövs efter den tyska buskplanteringen som skett före mig. Ät en sparris och lyssna på Stefan Sundström prata om äppelmust och kärlek till kompost i radioarkivet på Sveriges radio.
7. Drick gott kaffe med nån ni gillar, och kanske hångla lite till.
8. Umgås med familjen om ni kan. Eller gör som vi: bjud in några riktigt fina vänner på lamm-middag. Och drick ett glas gott rödvin eller två. Och skratta. Skratta massor. Det är som honung för själen.

Glad påsk ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar