lördag 9 mars 2013

femtio nyanser av grått

Lördagsförmiddag mitt i ett mars som verkligen visar sig från sin värsta sida. Jag sitter uppflugen i min soffa med datorn i knäet och försöker att hålla värmen med raggsockor, stickad tröja och varmt kaffe. I spisen brinner en brasa för fullt och lågorna är nog egentligen det mest färggranna just nu. Utanför fönstret blåser en iskall vind och snöflingorna piskar hårt mot mitt lilla hus. Himlens färger går i femtio nyanser av grått och hela alltet känns illavarslande och får mig att dra filten närmare runt mig och huttra ännu mer. Det som i morse verkade så lovande när jag var ute och gick en rask morgonpromenad; solsken och fågelkvitter, är nu ett minne blott och jag funderar på hur man ska kunna vända det här till det bästa?

 Via

Det borde ju finnas en hel del trevliga saker man kan göra när iskylan viner utanför och man håller på att frysa ihjäl. Hugga ved brukar ju hjälpa att få upp värmen men all min ved är huggen så det är liksom inget alternativ. För min del blir det nog istället att dra på sig lite mer kläder och gå ut och hämta in mer ved, sitta kvar i soffan med filtar och stickat och klappa en mjuk och sällskapssjuk katt. Kanske blir det lite läsning och med stor sannolikhet mer varmt kaffe. Och om en stund eller två dyker nog mannen upp och då blir det förhoppningsvis varma kramar och kanske ett Harry Potter-maraton om det vill sig riktigt väl. Men fram tills jag får vila mina fötter i någons knä och se film under filt så får jag nog göra en uppryckning och kanske städa eller flytta nån möbel så jag blir lite varm.

Snölördag alltså. Kunde varit värre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar