lördag 16 mars 2013

lördagskväll på landet



Efter ett dygn i Göteborg har jag landat hemma. Jag är trött som man bara kan vara när man varit ute och rest, varit på disputation, bott i beiga hotellrum och fått spendera tid med människor man tycker både är roliga och intressanta. Igår blev Joakim Wehlin, min kollega från Högskolan på Gotland, fil dr Wehlin med hela Sverige när hans avhandling om Östersjöns skeppssättningar godkändes under pompa och ståt. Och eftersom jag mest går omkring och önskar ihjäl mig efter en doktorandtjänst blev jag bara ännu mer sporrad att kämpa för det jag vill genom att delta igår. I mellanakten fick jag dessutom chans att vara smakråd åt min fina vän Alex som behövde lösa ett akut skoproblem när hans kängor inte riktigt gjorde sig till kostym, och därför drog med mig ner på stan. Alex kan vara en av de bästa som, genom mina kontakter med Högskolan på Gotland, kommit in i mitt liv. Han är en varmpratande, fladdrig stockholmsfödd gotlänning som emellanåt får mig att skratta så mycket att jag tjuter och får ont i magen, och som dessutom alltid gör vad han kan för att man ska känna sig bekväm fast man inte känner alla. Och det enda som känns lite trist är att vi ses alldeles för sällan.

Lördagskvällen här hemma blir superlugn. Idag har, trots all glädje från igår varit en dag med klump i halsen av en saknad som gör ont i hjärtat, så jag har mest vilat fötterna i mannens knä medan han läst DN. Och om en stund vankas det ostar och ett glas rött som mannen köpte med från stan för att få den här kvällen lite bättre. Så kvällen fortsätter nog med att vi eldar och bäddar ner oss under filtar i soffan och låter Harry Potter underhålla oss, och kanske blir det ett avsnitt av West Wing innan det är dags att sova. Och det bästa med att det är lördag, ja det är nog att få vara sådär vilsamt slö och att det imorn är söndag och man får vara ledig en hel dag till innan det blir vardag igen. 

Så nu tar vi kväll tycker jag. Med mannen, ost och hela baletten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar