fredag 8 mars 2013

waldemarsudde, fredagskärlek och längtan till new york


bild 6 och 9 foto by sara ulrika, övriga härifrån

Vad som känns som en evighetslång vecka går äntligen mot sitt slut och jag sitter hemma i raggsockar och bäljar varmt kaffe samtidigt som jag försöker skriva klart rapporter medan hjärnan befinner sig i New York. Det där är en sån där grej som är så typiskt mig. Att min hjärna reser bort till fjärran ställen och går på brocante i Paris och lyfter på små drömlika ting och samlar trasiga pappersbiljetter med snirkliga bokstäver på eller öppnar bokhandlar när man minst anar det. Eller som idag. New York alltså. Det började med att jag och mannen som jag träffar pratade om att jag har planer på att förvandla den yngsta dotterns rum. Hon börjar bli större och det där gulliga rosa går liksom inte hem längre. Istället är hennes högsta önskan just nu att resa till New York och ha solglasögon och bära påsar från alla möjliga trendiga butiker medan hon sippar nypressad juice eller slushies i tokiga färger. Och det är ju inte en dålig dröm alls. Så nu sitter jag här med huvudet fullt av New York; promenader i Central Park, museibesök och lite shopping. Och så kaffe då förstås. Kaffet är jäkligt bra i New York.


Appropå veckans jobbresa och museibesök så hade jag en fantastisk dag på Waldemarsudde i onsdags där vi först hade möte med styrelsen för Riksförbundet Sveriges museer och jag fick en chans att träffa en hel massa spännande, otroligt smarta och trevliga människor. Efter en fin lunch och lite mer möte tog överintendenten på Waldemarsudde, Karin Sidén, sig tid att visa oss runt i lokalerna och inte minst guida oss i Carl Johan De Geers fotoutställning Vi hade fel som var helt vansinnigt bra. Utställningen skildrar De Geers besök på några av Paris främsta modehus tillsammans med Rebecka Tarschys, Gunilla Axén och Marie-Louise Ekman 1967. Syftet med resan var att de i reportageform skulle skildra en företeelse som de trodde var utdöende: den exklusiva haute couturen. Tillsammans med De Geers foton visar Waldemarsudde också inlånade haute couture-plagg från just 1967 som t ex Sixsten Herrgårdhs jumpsuit. Jag tyckte att utställningen var fantastisk även om jag inte är världsintresserad av just haute couture eller mode, men historia skildrad på det här sättet är verkligen skitkul att ta del av. Så om ni är i Stockholm kan jag verkligen rekommendera den!

Ikväll blir det lugna gatan här hemma. Jag är ensam med katten eftersom båda döttrarna är i väg på annat, så förmodligen blir det att laga nåt gott som passar att äta inlindad i en filt tillsammans med en eller ett par bra filmer. Och i morgon kommer mannen tillbaka efter en fredag i en fin väns sällskap och då är det utlovat champagne och west wing-maraton eftersom vi nånstans tycker att vi har jobbat alldeles för jäkla hårt på senaste tiden. Men först måste det nog ändå jobbas lite till innan vi tar fredag och kan börja slappna av på riktigt.

Fredagar alltså. De är baske mig alldeles för få.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar