fredag 26 april 2013

att andas in en helg

Via och Via

Veckan gick återigen förbi i raketfart och det är dags att sakta in, slå ner på takten och andas helg. För det är just det jag försöker att göra när veckan är slut och kalendern visar två lediga dagar som väntar på att fyllas med innehåll. Och eftersom jag är en fladdrig person med stort hjärta och ett brett känsloregister så är det oerhört skönt när helgen kommer och jag får vila i att bara vara hemma. Jag vet liksom ingenting om att vara lagom. Oavsett om jag tar mig an ett nytt projekt på jobbet, bakar bullar eller skriver kärleksbrev, så gör jag det med fullfjädrat engagemang. Det är samma driv, samma färgstarka bergochdalbana av känsloutspel. Kanske är det just därför jag trivs bäst om jag får ha ett hem i dova färger. I vitt och svart kan jag andas lugnt, tempot tacklar av och hjärtat klappar i lugnare takt. 

Så här hemma ska ett nytt sovrum inredas i helgen. En ny säng ska bäddas med mjuka lakan i vitt, lampor ska köpas och golvet ska få några mattor som är sköna att lägga fötterna emot. Sen ska jag klappa katten och känna hans lilla kropp vibrera mot mina ben när han spinner och jag hoppas hinna låta fingrarna bli smutsiga av jord när jag gräver och planterar nytt liv i trädgården. Och havet. Min längtan till havet måste stillas. Nånstans ska jag andas salta hav, klappa lena grå stenar och känna hur all stress rinner av och hur jag får ny energi. 

Och det mina fina vänner, det får vara mer än nog för en enda helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar