torsdag 4 april 2013

åtta arkeologer i en tågkupé eller hur man överlever dagen i en röd tröja



En solig torsdagsmorgon är det minsann och om bara en liten stund ska varenda liten arkeolog på min avdelning ge sig av med tåg västerut för att hänga på ett seminarium i Växjö hela dagen. På nåt sätt lyckas alltid en tågresa med mina kollegor, hur kort den än må vara, bli en rätt livad tillställning så jag måste säga att jag ser fram emot det hela. Det brukar sluta med att minst en person kommer i sista sekunden och liksom nästan springer jämsides med tåget och pressar sig in genom dörrarna och vi andra skriker och jublar när han/hon kommit in. Ofta tror vi också att vi har rätt bra koll på vart vi ska sitta men i själva verket brukar det sluta med att vi ockuperat fel säten och ibland till och med har vänligt men bestämt upplyst nån stackare om att det faktiskt är våra platser det där och nån halvminut senare insett att det inte alls var så. Och så utbryter massiva skrattattacker.

Idag har jag dessutom röd tröja på mig och bara det kan ju bli hur livat som helst. Jag har aldrig färg på mig. Om inte färgen är typ svart. Jag har inte rosa, inte rött och väldigt sällan gult. Jag tycker att det är fint på andra men när jag själv har det så känner jag mig obekväm och vill mest gå och byta på en gång. Men det vore ju kul om man hade nåt annat nån gång än svart tänkte jag och köpte en röd tröja och tog dagen till ära på mig den just idag. Som jag ser det måste valet enbart ha grundats i två antaganden som är kopplade till dagens utflykt.

1. Man kan inte byta tröja om man är i Växjö.
2. Har man röd tröja på sig lär man synas. Risken för att ens kollegor tappar bort en torde därmed vara eliminerad.

Tågtorsdag, sol och röd tröja. Kan bli spännande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar