fredag 5 april 2013

hemmajobb och en lovsång till pärlplattan

Det blev fredag den här veckan också och jag avslutar veckans jobb med att sitta hemma och ha telefonmöten om publicitetsplaner och skriva slutklämmen på rapporten från de seminariegrävningar i Västergarn som jag var med och höll i tillsammans med Högskolan på Gotland förra året. Ute skiner solen och när jag öppnade dörren för att släppa ut min livsnjutare till katt så värmde solen så gott att jag blev stående en lång stund och bara blundade. Våren är verkligen på gång, det känns i luften.

Studenterna som deltog i förra årets grävning i den husgrund från 1200-talet som hittades. Foto by sara ulrika.

Om en liten stund ska jag dock lägga ner verksamheten för idag, det är trots allt fortfarande påsklov och den yngsta dottern cirklar som en hungrig vithaj runt min arbetsplats här och bara väntar på att jag ska säga: nu är vi färdigjobbade. Planen för resten av dagen är hyggligt anspråkslös. Vi åker nog till staden en sväng och äter thai-lunch, går och fixar dotterns mobiltelefon och tar en runda runt leksaksaffären för att proviantera nya pärlor. För är det nåt som vi älskar här hemma så är det just pärlor. Pärlplattor är ett av de mest briljanta idéerna tycker jag. Små konstverk som är lika roligt att göra för både vuxna och barn, som kan få en hel familj engagerade runt stora bordet i matrummet en halv kväll. Här hemma skapas det i ett rasande tempo och sist vi räknade så hade vi över 135 sparade alster. Igår gjordes det en amerikansk och en engelsk flagga till dotterns nyfixade rum (får nog lägga ut en bild här sen) och det gjorde bristen på blått tämligen uppenbar så ett inköp av lite nya färger är minst sagt på sin plats.

1, 2, 3 via samt 3 och 5 foto by sara ulrika

Lite senare ikväll vankas det fisksoppa med saffran och aioli, vilket kan vara något av det bästa, och ännu senare släntrar nog den andra dottern hem och med pojkvän och allt så då blir det Harry Potter-film med famnarna fulla av popcornskålar. Låter det som en bra fredag? Ja, det tycker nog jag iallafall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar