onsdag 17 april 2013

och jag tänker: nån borde ge Destination Gotland på tjeften

Så var ett soligt 18-gradigt Lund bytt mot ett soligt, men mindre-gradigt Gotland. Jag sitter och gäspar ikapp på biblioteket mitt i Almedalen efter en lång, stressig dag på högskolan, tittar ut över ett mörkblått hav och tänker att man trots allt kan ha en mycket sämre tillfällig arbetsplats. Sen tänker jag att nån borde ge Destination Gotland på tjeften också. För det var minsann inte särskilt lätt att ta sig hit och dyrt skit var det med. Imorse åkte jag hemifrån klockan fan. Bokstavligen. 03.30 gav jag mig av för att hinna till färjan, den enda för dagen, till ön som gick 05.15. Fattar ni 0-5-1-5! Sablar vad tidigt. Och varför?? Ja det kan man undra. Säkert är det så att det är nån färja som är på varv eller nåt men för helvete! Måste man nödvändigtvis köra turerna mitt i natten då? Hur många som masat sig upp? Jo jag. Och 87 lastbilschaffisar som säkert hette Lasse, Bengt och Rolf allihop. Och de andra 11? Pensionärer. Men de är ju ändå uppe så dags.


Men nu är dagens hektiska arbete snart över, irritationen över destinationens dumma tidtabeller har lagt sig och jag ska åka förbi världens finaste svägerska och krama om och säga hej. Sen blir det att falla i koma hemma i pappas soffa. Och sen?

Sen tar vi allihop från början imorgon igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar