måndag 20 maj 2013

att från samma säng lyssna till samma regn


Medan jag åkte färjan över Östersjön igår kväll gick åskan över Kalmar och regnet drog fram så intensivt att sociala media fullkomligt dränktes i kommentarer om hagel och busväder. För mig är det nåt visst med att vakna till att regnet slår mot rutan en sommarmorgon och krypa nära den man delar sitt liv med, putta honom lite lätt i sidan och viska: hör du, det regnar! Här på ön fanns det inte ett spår av något oväder utan jag somnade med månen lysande utanför fönstret och den här andra grävveckan rivstartade med gassande solsken och julikänsla. Under seneftermiddagen har jag klippt gräset barfota och sörplat iskallt vatten direkt från kranen medan svetten lackat i min panna. Det är sommar hörrni, faktiskt är det sommar på riktigt. Och snart är det solvarma stränder, mjukglassklibbiga barnhänder och sena grillkvällar på uteplatsen med ett glas svalt rosévin i handen som gäller. Men än är det ett tag kvar.

Innan dess är det dessvärre mycket som ska betas av, men i slutet av veckan väntar en höjdarhelg då några av de absolut finaste jag vet kommer till ön. Det känns som det var en hel evighet sen vi sågs så det ska bli helt underbart att få rå om varandra, prata och skratta så att kinderna värker, en hel helg.

Men nu väntar pannkaka på terassen och sen en dusch innan måndagskvällen avrundas med både Elementary och bästa serien på TV just nu, The newsroom. Och jag tänker att en måndag kan nog faktiskt nästan inte vara bättre än så här ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar