söndag 12 maj 2013

att sammanfatta en långhelg med en bildkavalkad

En långhelg går mot sitt slut och jag måste nog ändå säga att det är en av de bättre jag haft i mitt liv. Här på Gotland är det få saker som kan vara dåliga när maj visar sig från sin bästa sida med både solsken och fågelkvitter. Att man sen fått dela den med nån riktigt fin, ja det är liksom det som gör det hela lite mer fantastisk. Jag skulle kunna skriva hyllmeter om vad som varit så himla bra men av nån anledning tror jag att det skulle trötta ut vem som helst (och särskilt mina fingrar) så jag ger er istället en sammanfattning av helgens bravader tillsammans med en liten bildkavalkad.

Efter att ha hämtat bror med familj mitt i natten blev det torsdag och jag fick äntligen hämta mannen som var pepp över att komma till Gotland och hälsa på mig.

Vi svängde inom fina LEVA Kungslador och åt lite lunch innan vi åkte ut till min pappas ställe på landet.

Fredagen innebar lite nytta förenat med nöje. Och efter att ha packat allt från högskolan som behövs när man ska gräva med 40 studenter åkte vi till Västergarn.

Och även om dimman låg tät var det förbaskat fint. Och självklart fick mannen en rundvandring bland lämningarna efter kastalen och den romanska kyrkan.

Sen drog vi till stan.

Jag köpte en ny bok.

Och jag visade mannen alla fina byggnader som finns kvar i innerstan. Som brandstationen på Klinttorget. 

Sen åkte vi förbi min storebror som bor här på ön med sin familj. Vi pratade Bruce (bror såg alla tre konserterna) och mannen blev bjuden på kall öl i köket. Sen hämtade vi thaimat och åkte hem och drack några öl till.

Lördagen bjöd på strålande sol och vi gav oss ut på bilutflykt. På Hoburgen växer våradonisen vilt och dom kan man fota om man klättrar uppför branta slätter. Det gjorde vi såklart.

 Och så hälsade vi på Hoburgsgubben.

På seneftermiddagen checkade vi in på hotell Slottsbacken där vi skulle spendera natten.

Innan middagen på Joda tog vi en promenad till Botaniska trädgården. Där blommade den japanska magnolian. Det kan ju få vem som helst att bli tokigt glad.

Efter en finfin middag, en natt i en skön hotellsäng och en god hotellfrukost blev det visst söndag på riktigt. Vi åt grapefruktsorbet på glassmagasinet och vandrade runt ringmuren.

Och tittade in i ruiner igen.

Och innan det var dags för mannen att åka båt till fastlandet igen åt vi fantastiska crêpes på Crêperiets solterass och drack fin äppelmust till det.

På nåt sätt är det svårt att önska sig mer av en helg.

2 kommentarer:

  1. Mums vilken karl du har införskaffat!
    Och du ser ut att ha det rätt bra på ön:)
    Kram från Fröken Grääs

    SvaraRadera
  2. Ja du, både han och ön kan vara nåt av det bästa :) Kram tillbaka

    SvaraRadera