lördag 22 juni 2013

att ha haft en glad midsommar med ryssvärme och maltwhiskysill

Midsommardagen och jag sitter lite småtrött med datorn i knäet och försöker samla gårdagens intryck. Vi hade en riktigt fin midsommarafton, kanske den bästa på länge. Midsommar kan annars vara lite sådär som det kan vara med nyårsaftnar tycker jag. Man vill gärna att den ska bli bättre än vad den lyckas bli. Och midsommaraftnar vill man ju att det ska vara sådär Pripps blå-somriga med män i uppkavlade blåjeans och vit linneskjorta som fladdrar i den ljumma sommarvinden, vi tjejer ska bära romantiska bomullsklänningar med skir spets och barnen ska skratta och ha jordgubbsfingrar och blomkransar i håret. Tyvärr vet vi ju alla att riktigt så kanske det inte alltid blir. Och vädret. Vädret brukar ju normalt sett inte vara dunderbra, det kan vi ju ärligt säga. Men i år..


Det började ju minst sagt ostadigt med en front som sköljde in över landet som en våg bärande på åska och blixtrar med tillhörande ösregn. Här hemma förändrades allt, från solsken och en tilltagande vind till total stillhet, tystnad och en varnande blyertsgrå himmel. Jag stod i köket och bakade oliv- och tomatbröd och förberedde den västerbottenostpaj som vi skulle ta med till festen och blev tvungen att tända lysen för att kunna se vad jag höll på med. Men efter en timmas mullrande och regndroppar stora som vattenballonger drog ovädret förbi och solen tittade fram försiktigt igen. Sen blev det ryssvärme.


Firandet inleddes med en god sillunch hemma hos våra fina vänner i Ljungbyholm vars två söta tvillingdöttrar var superpepp över att det var midsommar och att gästerna hade kommit. Under pustande över hur fantastiskt varmt är det egentligen?!? dukades bordet med små fina potatisar med dill, bröd och ostar, gräddfil och sillar i blandade såser. I år hade mannen köpt några goda sillar från saluhallen här i stan och våra smaklökar blev kittlade av både skärgårdssill och en rätt speciell senaps- och maltwhiskysill som vi enades om att den var något för rökig för att vara supergod. Sillstinna och snapsvisesjungna vaggade vi sen iväg till Prästgårdsänget där stången var klädd och glada människor satt på picknickfiltar och pustade ännu mer i den tilltagande värmeböljan. Och efter några obligatoriska danser och god jordgubbstårta gick vi förbi ån med barnen och tittade på de miljarder grodyngel som stångades bland näckrosorna. Ån porlade och trädkronorna susade i vinden och allt var precis sådär vackert som det bara kan vara en sommardag i juni. 


Väl hemma igen var vi fortfarande så mätta att vi var tvungna att hoppa studsmatta ett par timmar. Har ni tänkt på hur otroligt kul bilder man kan ta på studsmattehoppande människor, både barn och vuxna? Jag glömde såklart min kamera men de bilder som togs av våra vänner är baske mig prisvinnande i kategorin asgarv. Såklart var barnen i extas över att se sina föräldrar bli barn igen och hoppa minst lika mycket, om inte mer, som de själva gjorde. Sen var klockan nästan nio, vi var toktörstiga och grillen drogs igång. Det var helt underbart och nästan lite overkligt att fortfarande kunna sitta ute med bara en tröja kring axlarna när klockan var strax före tio och äta en fantastiskt god grillmiddag bestående av spett på rostbiff, ugnsrostad färskpotatis med sparris och ett gott rödvin till. Mycket nöjda satt vi sen nån timme till i vännernas inglasade uterum bland fladdrande ljus och pratade om hur skönt det är nu när sommaren äntligen, äntligen är här. Sen somnade vi och det var den midsommaren det. 

Och ikväll tar dottern och jag det lugnt med en chipsskål framför TV:n medan mannen är på barnfri 40-årsfest. Trots att 40-årsfester kan bli riktigt kul måste jag nog erkänna ändå att jag just idag är rätt nöjd med att inte ha nån barnvakt så jag kunde följa med, hur roligt det än må bli.

Jag hoppas innerligt att ni hade en minst lika fin midsommar som vi och att ni får en riktigt skön midsommardagskväll. För det, det tänker jag iallafall ha.


1 kommentar:

  1. Låter som ni hade en jättemysig midsommar. Vi tar det också lugnt idag, det är trots allt väldigt skönt att bara få slappa en kväll också.

    Kram

    SvaraRadera