måndag 17 juni 2013

måndagskaffe & halldrömmar

Jag har ett nära kärleksförhållande med min kaffebryggare här hemma. Det är få bryggare som ger så gott kaffe som den. Tidigare hade jag en betydligt mer budgetbetonad variant där värmen blev så stark när pannan stått på ett tag att innehållet nästan blev som svart brödsirap. Efter en viss tids sparande så kunde jag äntligen lägga vantarna på en ny kärlek. Det är nåt visst tycker jag ändå. Det där med att behöva spara ihop pengar till det man verkligen vill ha. Även om man numera är vuxen och kan tyckas ha råd, är det inte så himlans lätt när man är ensamboende och har två barn. Då får man spara. Men lyckan och känslan när man sen har råd. Den. Den är närmast oslagbar.


Idag jobbar jag hemma på förmiddagen. Dels är det första dagen på sommarlovet för den yngsta dottern och de där sommarrutinerna har väl inte riktigt satt sig än kan man lugnt säga och därför har vi inte gjort upp nån plan för vad hon ska hitta på när jag jobbar. Fritids var ju ett alternativ enligt mig, aldrig i livet! enligt dottern. Men sen väntade jag dessutom en golvläggare vid kaffetid, men han ringde in sig sjuk och halldrömmen får vänta något tills han snörvlat färdigt. 

Liten hall precis som min men åh så fint! Bild lånad från Fjeldborg.

Jag har ju Sveriges i särklass minsta hall och fi vad galen man blir när det är stökigt, fullkomligt ocharmigt och icke-funktionellt cirka jämt. Så nu ska här läggas nytt golv och den råa trätrappan ska göras snygg. Men hur är frågan! Det finns ju sjuhundrafemtielva varianter som är skitsnygga, asfunktionella och mysiga även för små hallar och entréer men man kan ju inte ta lite av allting man tycker är fint. Det skulle ju bli värre än irländsk julafton då. Dessutom på extremt liten yta. Och det kan ju sluta hur fasiken som helst. Nåja. En fräsig tapet kanske, en vit vägg eller två och nåt färgglatt på golvet typ en trasmatta livar ju alltid upp. På bilden ser ni en av mina absoluta favorithallar

Om nån typ superduktig snickare/målare/golvläggare läser detta: Jag önskar mig den i midsommarpresent. Tack på förhand.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar