söndag 16 juni 2013

midsommarsnaps, pioner och fröknäcke

Söndagskväll i mitt lilla hus på landet. Efter en lång helg som innefattat både en skolavslutning där knappt en sommarsång lämnades osjungen, inköp av bottenfärg till båt, räddningsaktioner av sotiga fågelungar i täljstenskaminer, pionkärlek, trädkapning och en massa god mat har jag äntligen landat i soffan med fötterna i mannens knä. Här hemma doftar det av citronskurade golv och hembakat fröknäcke, nåt av det godaste jag vet. Har ni smakat? Inte? Världens enklaste att bara svepa ihop och sen njuta av så länge det räcker (vilket inte är så länge som man tror). Dessutom kan nästan alla äta det! Glutenfritt är det, och med mjölkfritt margarin så kan jag också äta det. 


Idag har det regnat från och till hela dagen och vi har mest druckit kaffe hos fina människor. Först var vi i Ljungbyholm hos familjen Malmberg/Jerner som bjöd på gudomlig rabarberpaj och inspirerade mannen till trädsågning när vi väl kom hem igen. Medan vi var där fick jag mysa en stund med deras tvillingtjejer och prata gummistövlar med den ena, Saga, som precis som jag verkar vara vansinnigt förtjust i denna typ av fotbeklädnad. Och efter att ha både fikat gott och under skratt planerat inköp av midsommarsnaps, matjessill och delat upp vem som ska baka den minst sagt obligatoriska jordgubbstårtan liksom oliv- och tomatbrödet var det dags att ge sig vidare. Med den blyertsgrå himlen hängande över oss tog vi oss ner till Ekenäs (ett helt gudomligt ställe vid kusten som i sig självt förtjänar ett alldeles eget inlägg) och mannens föräldrar där en gräsklippare lämnades av och en liten hund klappades medan kaffe nr 2 intogs i uterummet. 


Efter en sådan dag känns det rätt fint att landa hemmavid igen. Nu har middag ätits och kastanjerna vid den fina grinden har fått sig en omgång med sågen, så nu ser man faktiskt både själva grinden och vägen utanför igen. Och medan Morberg lagar svampsoppa i nattskjortan på teve skriver jag blogginlägg och sen laddar vi nog DVD:n med Human Planet och äter jordgubbar med vaniljkesella.

Fin avrundning på en finfin söndag om ni frågar mig.

alla foton by sara ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar