tisdag 25 juni 2013

om blandband och mina tonårssomrar i ett tält på gården



Idag ska jag och dottern åka och proviantera en studsmatta. För studsmattor behövs när man har sommarlov och mamma jobbar för det mesta. Mammor behöver i sin tur också studsmattor för att känna sig fria och härliga sådär som man bara gör när man hoppar studsmatta och drömmer om sommarlov som när man var elva och bekymmerslös.

Mina tonårssomrar innehöll få studsmattor. Jag och min bästa kompis Jeanette ägnade betydligt mer tid åt att sitta i hennes rum i radhuset där hon bodde, äta chips och spela in blandband. Rummet hade himmelsblå tapeter som knappt syntes på snedväggen ovanför sängen eftersom den täcktes av posters med bilder från Frida och Okej på våra tonårsidoler. Vi var kanske tretton/fjorton och våra somrar gick mest ut på att bada så mycket som möjligt eller ligga i tältet som vi varje sommar smällde upp utanför staketet till det där radhuset och bodde i under vad som kändes som de längsta sommarloven i våra liv. När min familj köpte sommarhuset som min pappa fortfarande bor i bytte vi bara ställe. Tältet slogs upp i trädgården och Terra Nova-badet, utomhusbadet där vi mer eller mindre var bosatta i perioder, byttes mot den långa sandstranden vid Tofta. Vi cyklade barfota på farfars gamla Crescent med famnen fulla av handdukar och vinglade hejdlöst fnittrande fram längs vägen ner till stranden. Väl där badade vi i evigheter och drack Festis i trekantig pappförpackning och åt solvarm Yoggi medan vi pratade om hur goda smultronen var och hur få bra låtar som tog sig in på Tracks-listan när det var sommar. Det finns få saker som slår de där minnena om somrarna ihop med Jeanette som på nåt sätt utgör den bästa tiden i hela mitt liv.

Nu är vi vuxna, bor på olika håll och har fullt upp med det som kallas vuxenliv. Men vi har de där minnena. Som vi kan prata om när vi ses, skratta åt och minnas ihop. Och jag hoppas, hoppas att min dotter också får såna fina sommarminnen som de jag bär med mig.

Oavsett om de innehåller tält eller gröna studsmattor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar