tisdag 2 juli 2013

hallå fokus där är du ju

Jag tappade fokus för en stund. Kanske inte så orimligt med tanke på vad som utspelade sig i fredags. Men det var då och nu är nu och livet har en förmåga att tuffa på bäst det vill oavsett om du tycker dig ha fått en så ordentlig smäll att du inte vet om du kan resa dig de närmaste, tja låt oss säga, sjuhundrafemti åren. Sen i fredags har det varit fullt upp och jag har inte hunnit blogga alls, och det har inte känts särskilt jobbigt heller för den delen. Men trots det kommer här en liten tillbakablick om nån nu undrat vad jag sysslat med.


I fredags kom liksom sommaren av sig. Molnen tornade upp sig och hotade med regn och vinden blev betydligt svalare.


Men på kvällen ordnade det till sig, vi satt ute och åt grillat med en underbar mango- och melonsallad kryddad med chili och koriander. Dottern var nöjd som få och katten pepp över att det serverades nåt med chili och kastade därför långa blickar på Olivia i förhoppning om att hon skulle dela med sig.


Och eftersom världens största studsmatta äntligen kommit på plats fick vi uppleva akrobatikuppvisning till efterrätten. Sen blev det lördag.


Världens finaste Olivia fyller 12 år i morgon (3 juli) men eftersom hon åker till sin pappa idag så passade vi på att fira henne redan i lördags. Frukost på sängen och paket. Som det ska vara.


Vi åt pannkakstårta till lunch och på eftermiddagen kom M & P med de söta tvillingarna och åt Glömmingetårta och hoppade ännu mer studsmatta.


På kvällen åkte vi in till stan och åt middag på restaurang. Olivia fick välja och därför blev det plankstek och fläderpannacotta. Och när vi åkte hem regnade det som tusan medan solen sken och himlen fylldes av den vackraste regnbåge vi nånsin sett.


Och när vi kom hem till landet igen hade det slutat regna men himlen bjöd på ett skådespel i färg som vi bara var tvungna att fota innan vi gick in.


Men först ville Olivia visa att man visst kan göra konster på en genomblöt studsmatta. Och det fick hon ju såklart. 


Och när det blev söndag anlände fyra tjejer till och det hölls kalas i ett helt dygn.


Jag hade gjort glasstårta med jordgubbar och hallon enligt ett finfint recept av Linda Lomelino som ni kan hitta i den här.


Och efter sjukamp, musikquiz och grillade hamburgare blev det sent. Det bäddades i vardagsrummet och skålar med chips och popcorn plockades fram. Två filmer sågs under skratt och mannen och jag förvisades till dvd:n på övervåningen där vi såg Anna Karenina innan vi somnade. Sen blev det visst måndag igen.


Och idag är det tisdag. Jag inleder hemmavid med en kopp kaffe och försöker samla kraft inför dagens alla uppdrag. Dottern ska levereras om en liten stund till sin pappa och jag ska jobba. Jag längtar efter semester mer än jag nånsin gjort och jag tänker att för mig blir det så mycket viktigare det där med här och nu ändå. För utan en lång sammanhängande semester blir de där korta dagarna, tillfällena och timmarna så betydelsefulla att man inte vill slösa en endaste stund.

Så jag kramar min dotter en extra gång idag och samlar på kraften som hon ger mig att orka. Och jag tänker att det är rätt häftigt ändå. All den där kärleken som finns i ens liv. Om man bara tar sig tid till att bara vara.

Just här och just nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar