onsdag 17 juli 2013

några ord 37-gradig värme och ett kungligt dass

Nämen hejsan hallå där bloggen. Jag har visst glömt bort dig en liten stund. Och även om jag vet att det är världens sämsta, men ändå mest använda, ursäkt så har jag varit lite busy på senaste tiden. Jag har nämligen världens roligaste jobb. Ett jobb som i och för sig gör att jag inte har så många timmar över till att göra annat än att äta, kissa och sova just nu men ändå jefligt kul. För er som inte hängt med i svängarna sen sist så är jag just nu på Kalmar slott där jag sköter förmedlingen (dvs jag guidar tre gånger om dagen, bloggar, facebookar, samordnar och i största allmänhet förmedlar saker till omvärlden) som är kopplad till den arkeologiska utgrävning vi håller på med där. Det är typ det roligaste jag gjort i år. Anledning 1) Jag älskar slottet och alla historia kring det 2) Jag tycker det är apkul med arkeologi 3) Jag tycker att det är skitkul att få alla andra att tycka det är skitkul och apspännande med båda de ovannämnda.

Kort sagt. I lav mitt jobb just nu.

Igår fick jag t ex chansen att känna på hur Erik XVI (eller nån annan på flykt undan dansken) måste ha känt sig när de gömde sig inne på dasset bakom lönndörren i Kungsgemaket. Jag hade krupit ut i den smala fönsternischen för att ta reda på om dassfönstret låg precis ovanför den stengrund vi hittat i schaktet nedanför och möjligen kunde ha ett samband med dasset som tidigare hängde som en holk på utsidan av muren. Och när jag kröp omkring där och hummade om att ja, jo så här kan det nog ha varit då kom det en stor grupp med guide så jag fick gömma mig ståendes på dasslocket i mörkret. Mycket spännande om ni frågar mig.


Men imorgon blir mitt liv minsann ännu mer spännande för då startar en veckas s.e.m.e.s.t.e.r! Jag och mannen kör transportrally på förmiddagen eftersom en katt ska levereras till färjan i Oskarshamn för en välbehövlig ferie på Gotland, ett barn ska transporteras till sin pappa och vi själva ska köra oss till Malmö där flyget står som ska ta oss till ett 37-gradigt Mallorca. Galet varmt tycker jag men ser framför mig hur vi kommer uppleva fina saker tidiga mornar, ligga som strandade valar i varsin solstol under parasollet och plaska i ett varmt medelhav på dagarna för att sen äta gott och dricka seriösa mängder glas med svalt rosévin och cava på kvällarna.

Så uppdateringarna här kommer väl bli sporadiska den närmaste veckan misstänker jag. Vill ni hänga med ändå så finns jag på Instagram om ni vill dregla över Mallorca-bilder eller bara ha koll på att jag verkligen vilar mig så mycket som jag borde. Ni hittar mig här!

Vila, bada, ät och njut av sommaren och ledighet. Det lovar jag att jag ska.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar