tisdag 6 augusti 2013

att krama ut det bästa av den svenska sommaren

I fredags morse tog vi bilen och styrde kosan mot Stockholm. Målet var Tegelön i Stockholms skärgård, en liten pärla knappt fem minuters båt väg från Velamsund. Därute har mannens bror med familj ett jättefint sommarhus där vi skulle få möjlighet att lapa sol och bada från bryggan, äta gott och umgås några dagar. Och om jag får säga det själv så kunde vi inte ha fått bättre dagar.


Svensk sommar är verkligen helt fantastisk när den är som den vi har fått i år och på Tegelön kändes det som om varenda grej kunde prickas av på listan över vad en svensk sommar ska innehålla. En grönskande natur, kala gråa men varma klippor, skränande måsar och puttrande motorbåtar. Och självklart en hel del röda stugor med vita knutar.


Havet skiftade i blågrönt och var nästan löjligt svalkande. Barnen hoppade som galningar från bryggan och vi vuxna satt mellan de svalkande doppen i brasse-stolar med varsin bok och läppjade svalt vitt vin på seneftermiddagen. Flera av kvällarna satt vi kvar så länge som till sex, halv sju på bryggan och bara njöt av de ljumma vindarna.


Efter middagen i söndags grillade vi de nästintill obligatoriska marshmallowsen och som vanligt var man sockerstinn och supernöjd efter bara en eller två. Men barnen, de tycktes kunna grilla en hel påse utan att bli det minsta mätta.


Och strax efter grillningen gick vi upp på Utkiksberget där man kan se vad som känns som halva innerskärgården och fick njuta av en vansinnigt fin solnedgång. Och eftersom det var en sån jättefin och varm kväll lyckades barnen övertala oss att gå ner till bryggan för ett kvällsdopp innan det var dags för efterrätt och kaffe.


Igår styrde vi sen bilen mot Stockholms city för lite shopping innan det var dags för hemfärd. Stockholm är en fantastiskt vacker sommarstad tycker jag. När jag bodde där tyckte jag att något av det vackraste var att åka buss över Västerbron på morgonen när solen var på väg upp över staden som sakta väcktes till liv av dess strålar. Det är något speciellt med storstäder ändå och ibland, om än bara ibland, kan jag sakna att bo där.

Jobbvardagen här hemma står i ganska skarp kontrast mot den somriga skärgården som vi lämnade bakom oss men det står faktiskt bara två futtiga arbetsdagar mellan mig och en nalkande semester för på torsdag inleder jag nästa periods ledighet. Vi avrundar sommaren med en skön resa "hem" till min älskade hemö för ett par dagars ledighet och när vi kommer hem är det bara ett par dagar kvar på sommarlovet för den yngsta. 

En hel sommar har snart gått och trots att jag knappt varit ledig så känns det som en av de bästa på länge. Svensk sommar alltså. Vilken toppengrej ändå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar