torsdag 8 augusti 2013

badortsromantik, citronlundar och en och annan tysk tutt-chock - Mallorca del 2


På lördagen tog vi tåget från Palma till Sóller. Tåget är som ett museitåg och räknas med all säkerhet till kategorin turistfälla men det var faktiskt en trevlig och rätt kul upplevelse. Tåget var byggt i trä, ni vet såna där som man ibland ser på gamla filmer, med fina gamla smidda ledstänger och detaljer. Utsikten var emellanåt spektakulär när tåget snirklade sig fram mellan bergen och dalarna. Galet många citron- och limelundar passerades och ibland stod träden så nära att det bara hade varit att sträcka ut handen för att plocka dem. Väl framme i Sóller hittade vi snabbt en taxi som tog oss till havet.


Väl framme i Porto de Sóller, den lilla badorten som vi skulle bo på, kunde vi inte annat än att skratta när vi installerat oss på hotellet. Utsikten var fullkomligt fantastisk från balkongen med stranden tvärs över gatan och hela byn och de omgivande bergen som inramning. När jag klev ut genom de dubbla balkongdörrarna som var av den äldre sorten förväntade jag mig nästan Hercule Poirot stå på balkongen bredvid i vit kostym och vit hatt med svart brätte. Det gjorde han såklart inte men känslan andades verkligen badort på 1920-1930 tal. Vi var såklart superpepp och supervarma i den 30-gradiga värmen så vi ägnade resten av dagen i det svalkande medelhavet och vid poolen.


Under tre dagar badade vi sen på dagarna och på kvällarna strosade vi i hamnen och åt god mat och Sóllers berömda apelsinglass till efterrätt. Och jag, fattar egentligen inte varför, hade svårigheter att förstå varför alla tyska kvinnor (okej då, en del spanjorskor och polskor också) promt var tvungna att sola topless, bada topless, bygga sandslott med sina barn topless och spela strandtennis topless. Jag skulle inte kalla mig pryd. Men vi svenskar har nog faktiskt gått och blivit det. För hur ofta solar svenskorna topless nuförtiden? Inte ofta. Iallafall inte sen vi lämnade 80-talet. Självklart får alla göra som dom vill och kvinnor har all rätt att vara kvinnliga och släppa sina behag fria. Det är säkert bara fåniga jag som tycker att tuttar är bättre när de är instängda i  lite tyg. Iallafall ute bland folk. Och när man spelar tennis. Men det är ju bara vad jag tycker.


En av dagarna lånade vi cyklar på hotellet och cyklade till Sóller och tappade andan flera gånger för att det fanns så många ställen man skulle kunna tänka sig att stanna en evighet på.


I den lilla byn Fornalutx stannade vi till och drack  färskpressad limejuice på torget och njöt av söndagsstämningen. Barnen var finklädda och torget fullsatt av människor som umgicks medan barnen lekte.


Och efter ytterligare en härlig dag i Porto de Sóller där mannen var ute på en dykbåt och spanade på undervattensgrottor och fina fiskar, och jag låg under palmerna och läste slut på ytterligare en bok, så var det dags att lämna vår mysiga badort för nya äventyr. Men det tar vi en annan gång tycker jag.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar