fredag 27 september 2013

Frisk & Fri


Idag skulle jag kunna prata om frosten som låg tät och hotande i morse, om hur härligt det är att det är fredag eller om hur mycket jag egentligen behöver få ligga hemma under tjocka täcken och kurera min envisa förkylning som gör att jag både hör som en pensionärsmaffia och har svårt att svälja.
 
Men jag struntar i det.



Istället delar jag den här "reklamfilmen" för föreningen Frisk & fri. De arbetar med att sprida information och genomföra aktiviteter för att stödja personer med ätstörningar och deras anhöriga, arbetar förebyggande och påverkar för bättre vård. De erbjuder också utbildningar och föreläser för våra unga i skolorna.

Jag led av ätstörningar i mer än femton år innan jag fick hjälp på riktigt. När jag var fjorton och hade behövt det som mest fanns ingen hjälp att få och på barnpsyk dit man fick gå på den tiden menade de att mina föräldrar var problemet. Ingen såg eller ville lyssna på att jag blivit mobbad för min vikt sen förskolan. Ingen förstod att jag inte ville äta för att bli smal och "passa in". Utan hjälp då har jag sen levt ett ätstört berg-och-dalbane liv som många gånger fått mig att må så dåligt att jag inte vetat hur jag ska överleva till morgondagen. Det har begränsat mig och det har gjort mig till en person med en väloljad fasad. Och ibland undrar jag hur mitt liv hade sett ut om jag fått riktig hjälp tidigare än de år i terapi jag genomgick efter jag fyllt 32. 

Jag stödjer Frisk & Fri för jag vill att tjejer (och killar!) ska kunna få kvalificerad hjälp i tid och att familjer och vänner ska kunna få stöd att hjälpa de som drabbas. Det borde du också göra.

Läs mer på www.friskfri.se eller sms:a ditt stöd redan nu: FRISK50 till 72980 så skänker du 50 kr. Ingen ska behöva lida av ätstörningar för att vi lever i ett stört samhälle med skeva ideal. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar