tisdag 3 september 2013

när man plockar bort adjektiven blir allting utan finish

Jag sitter på jobbet och grubblar. Egentligen över allt annat än den arbetsuppgift som jag borde ta tag i. Surfar lite. Tänker på broccolisoppa och att sparka runt höstlöv i ett septemberfriskt Paris. Uppdaterar mig lite på sociala medier och konstaterar att både där och på några av de bloggar som jag ibland läser trängs förstärkta adjektiv som ogräset i min trädgård. 


I lördags började jag en kurs i copywriting på Berghs. En av de första lärdomarna var: skippa adjektiven. Texterna blir tydligen ärligare och mindre omskrivna så. Mer rakt på sak. Men hur skriver man utan att använda ord som bra, fin, glad, mjuk, långsam, hård, sorgsen?


Kanske är nyckeln att strunta i överdrifterna. Allting kanske inte är så otroligt bra, fantastiskt vackert, enormt sorgset. Kanske är det bara bra eller dåligt. Fint eller fult. Utan omskrivningar och krusiduller.


Idag är det tisdag och september tar sina första stapplande steg. Jag längtar efter havet och vill baka bröd till den där soppan jag hallucinerar om. Ironiskt nog ska jag åka till Lund igen imorgon. Där finns det inga hav och möjligheterna till att baka bröd är obefintliga.


Det får bli nån annan dag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar