måndag 30 september 2013

sommarens topp fem

Det är den sista september och frosten ligger redan kall kring mitt lilla hus på landet om morgnarna. Vi har börjat elda och jag inväntar ett stort lass ved som förhoppningsvis ska hålla oss varma hela vintern. Det känns som om det gick fort, lite för fort. Sommaren var ju alldeles nyss här och nu helt plötsligt står vi och skrapar rutorna på bilarna och huttrar halvt ihjäl oss. Och imorgon är det oktober och då får man nog ändå svälja det där att sommaren faktiskt är slut nu, hur mycket man än vill annorlunda. Men sommarens minnen är många och för att liksom göra ett avslut, ta avstamp inför höst och vinter, så här kommer topp fem, maj till september.


1. I maj jobbade jag på Gotland och den sista helgen kom några av de finaste tjejerna jag vet på besök. Det blev en helg med promenader längs stranden, rödvin, crêpes och en massa skratt. En helt vansinnigt bra start på sommaren.


2. I juli åkte mannen och jag till ett 35-gradigt Mallorca. Vi hade en fantastisk vecka som innehöll allt från Palma stad till dykning, cykelturer i bergen och massor av sol och bad. Dessutom hann vi vila upp oss mitt i den hektiska sommaren. Mer om det kan ni läsa här, och här.


3. Tegelön. Vi åkte till Stockholms skärgård i början på augusti och hade några av sommarens finaste dagar där. Ljuvliga dagar på bryggan, glada barn som hoppade och badade som aldrig förr och föräldrar som kunde sitta i lugn och ro och njuta av sommaren. Härligt!

4. Gotland igen. Need I say more? Vi hade några fina dagar på ön i augusti även om det redan då kändes som om sommaren kommit av sig lite. Vi åkte till Fårö och åt sockerbullar på Syvis, besökte Kutens bensin och umgicks med familjen. Väldigt fint tyckte jag.



Och det rundade liksom av sommaren med en sista suck. Men fin var den. Sommaren.

Jag hoppas att hösten blir minst lika fin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar