tisdag 29 oktober 2013

att ha hängt med Simone

Shit alltså. Simone var och är verkligen inte att leka med. Nä, jag har inte fått en ny kompis eller arbetskamrat. Utan om nån nu mot förmodan hade missat det så är det stormen som drog in över oss igår som jag pratar om. Tydligen fick hon heta det. Blåsten.


Igår hade jag tur och såg redan på förmiddagen att Trafikverket planerade att stänga av all tågtrafik söderut runt fem på eftermiddagen så jag hann att boka om till en tidigare resa till Lund. Trots det blev vi en halvtimma försenade i Hässleholm eftersom chauffören som skulle byta där hade fastnat i Köpenhamn. När jag sen klev ut på Clemenstorget framför stationen och såg omkullfallna träd över cykelparkeringen och hur människor och hundar fullkomligen fladdrade omkring i vinden och febrilt sökte skydd i varje möjligt hörn, ja då snabbade jag mig att ta bussen till mitt hotell och säkerheten. Natten igenom dundrade Simone utanför fönstret och regnet fortsatte utan uppehåll ända in till morgonen.


Så idag skulle det vara över hade dom sagt. Men sviterna efter Simone måste ha varit långdragna för runt utgrävningsplatsen fortsatte de hårda vindarna att vina och våra bodar gungade med i takt till vinden så man nästan blev åksjuk på kuppen. Regnet har dragit in med våldsam kraft med jämna mellanrum, även om solen tittat fram mellan regnskurarna.


Nu är jag tillbaka på hotellet igen och hoppas att den här höststormen som slagit till med all sin kraft lugnar ner sig tills imorgon. Tills dess tänker jag inte gå en millimeter utanför dörren. Istället får det bli en lång dusch och lite mat. Ett samtal till dottern som håller ställningarna hemma där vinden tydligen tagit vår studsmatta och ett träd knäckts när det agerade skyddsnät och fångade den. Sen är det visst nån copyuppgift som snart ska vara klar och nån kanal visar tydligen Star Wars ikväll.

Så tack för sällskapet Simone. Men vi är nog rätt nöjda nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar