söndag 13 oktober 2013

en kärleksfull söndagsröra

Söndagar har ofta en sån skön inverkan på mig. Jag känner ingen helgpanik, ingen ångest inför morgondagens jobb och en vecka som med all sannolikhet kommer att få mig att känna mig som en urvriden disktrasa på fredag igen. Istället snurrar vi runt här, mannen, jag, katten och yngsta dottern och sysslar med lite allt möjligt. Kaffebryggaren har gått varm och huset luktade lite jul i morse när jag tassade runt och tände femtontusen ljus innan frukost.


Idag ligger en matt höstdimma som en tung ridå över vårt lilla ställe på landet och suget efter att vara ute är dämpat. Istället tänker jag och dottern kura i biomörkret och äta varma popcorn medan mannen umgås med några vänner över en god espresso. Sen åker vi nog hem till landet igen och eldar lite, kokar en svampsoppa på några av trattkantarellerna som vi hittade när vi gick en runda i skogen igår.


Ibland är söndagar bland det bästa som finns. För även om livet är rörigt och man bär runt den där hopplösa känslan av att aldrig riktigt vara ikapp med alla måsten, så kan man ta en söndag och bara stanna upp mitt i all den där röran och känna sig uppfylld med all kärlek man har i livet. 

Jag har verkligen funnit den nu. Och så länge jag har den där kärleksfulla tillvaron att vila i, ja då kan livet i övrigt få vara hur himla rörigt det vill. 

Hoppas ni får en minst lika skön söndag som jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar