torsdag 10 oktober 2013

saker ungen säger



Vi pluggar kemi, den yngsta och jag. Hon har kemiprov imorgon på periodiska system, farosymboler och bokstavskombinationer som betyder kväve, syre och annat sånt där som jag mer eller mindre önskat jag glömt för länge sen. Till middag åt vi pasta och eftersom hon typ inte ätit nåt sen hon tvärvägrat den otäcka laxpuddingen som skolbespisningen tydligen serverade idag kastade hon i sig imponerande mängder mat. En knapp halvtimme senare utspelar sig denna scen.

- Åh, mamma! Får jag ta brie? (tar fram en hel brieost-triangel)
-Visst, säger jag. Men orkar du det?
- Jag ska bara smaka lite. (tar ut osten ut papperet och tar en tugga direkt från den)

Fem minuter senare.

-Tror du man får ont i magen om man äter upp hela nu på en gång?

Hon är så vidunderligt lik sin pappa den där. Mer än vad hon själv vet om.

Ytterligare fem minuter senare sitter hon i soffan med magen full av brie och äter en satsuma.

Pre-teen. Jag säger det bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar