torsdag 14 november 2013

på vift i Köpenhamn



I lördags åkte äntligen jag och äldsta dottern till Köpenhamn. Där hängde himlen blyertsgrå över våra huvuden och regnet strilade ner. Men det gjorde ingenting. För även om Köpenhamn bara ligger 4 timmar bort med tåg så känns det precis som det gör när man reser utomlands. Härligt!


Dottern var pepp som tusan efter en powernap på tåget. Trots att  hennes mamma envisades med att någon form av kultur, t ex ett besök i någon vacker kyrka, borde ingå i varje bättre utlandsresa och därmed styrde upp ett besök i Var Frue Kirke.


Där tittade vi på de oerhört vackra marmorstatyerna föreställande apostlarna och ritade hjärtan i sand och tände ett ljus för någon speciell som saknas oss helt ofantligt mycket.


Sen ägnade vi oss åt seriös shopping resten av eftermiddagen. Jag köpte en ljusstake som jag suktat efter en hel evighet och ett par tidiga julklappar medan dottern shoppade dansk fashion på en butik som hade det suggestiva namnet Creme Fraiche, så att det stod härliga till. Vi tittade även till ett par secondhand butiker som hade kul saker och fina glittriga tröjor som vi inte kände oss tillräckligt modiga att köpa.


Och efter att vi hade checkat in på hotellet och vilat fötterna en stund gick vi ut i den mörka kvällen igen och åt en fantastiskt god köttmiddag på Jensen som dottern valt. Mätta och belåtna strosade vi sen ut för att hitta världens om möjligt mysigaste drinkställe, Ruby´s.


Ruby ligger på Nybrogade och är ett drinkställe inrett i en lägenhet med soft belysning. När man kliver in genom dörren och står i hallen är där istället en lång bardisk som bemannas av svartklädda män med helskägg och svartvita skor. Flickorna bär också svart och har långt hår uppsatta i drömmiga frisyrer och eyeliner som bär tankarna till franskt 20-tal. Medan man väljer vad man vill dricka ur deras spetsade meny strömmar musiken ut i lokalen och hela stämningen andas ståbasar och Hemingway. Kort sagt: Jag älskar Ruby´s!


Och i det dämpade ljuset satt vi i skinnfåtöljer och tittade på människor, drack Ruby Red Coctails och hade det hur bra som helst. När vi sen gick hem genom de mörka gatorna och mötte glada människor på väg från en krog till en annan kände vi livet i oss.


Dagen efter tog vi lite sovmorgon och gav oss ut efter nio. Målet var den här tjejen. Dottern hade sagt att hon absolut inte kunde besöka Köpenhamn utan att ha sett Lille Havsfrue och så blev det. Jag hade heller aldrig sett henne på riktigt och måste nog erkänna att jag blev lite besviken när jag insåg hur nära land hon satt. Det innebar om inte annat att man var tvungen att parera de cirka åttiotre japaner, som alla skulle fotas tete á tete med damen, för att få till ett foto.


På vägen dit hittade jag vackra gathörn med hus som jag hade kunnat flytta in i på momangen bara för att gårdarnas grindar var så fina. Och efter ytterligare nån timmes shopping styrde vi sen stegen och våra trötta fötter mot tåget som skulle ta oss hem igen.

Köpenhamn är underbart tycker jag. Det passar nog egentligen alla skulle jag tro. Har ni inte varit där så ta en tur. Med mannen, mamma, pappa, syster eller barnen. Allt är tillgängligt och stan är vacker egentligen året om. I helgen öppnar dessutom julmarknaden på Tivoli. Det var vi lite ledsna att vi missade. Men vi återvänder nog.

Riktigt snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar