fredag 8 november 2013

Vad Henke Rydström, gin & tonic och riksantikvarien har gemensamt




Ja det kan man ju undra. Men. Faktum är att alla har varit en del i mitt liv veckan som gått. Det började i söndags när mannen och jag drog på oss långkalsonger och stack till Guldfågeln Arena och vinkade hej då till Kalmar FF:s spelare nr 1, Henke Rydström, som bestämt sig för att ställa fotbollsskorna på hyllan för gott. Det var fint. Och väldigt regnigt. Vilket inte alls syns så tydligt på den här bilden som i verkligheten.

 Foto: Anders Rosendahl.

Sen åkte jag till Lund. Där kom det ännu mer fina pärlor i gravarna och jag besökte några superentusiastiska tredjeklassare som ville veta allt om stenåldern. Det var fasansfullt roligt.


Och i tisdags kväll tog jag mig till Malmö där jag klev på ett flyg som tog mig till Stockholm. Det blev sent. Så sent att det var jättemörkt när jag kom och svårt att hitta till Arenastaden där vi skulle bo. Men jag hittade pendeltåget iallafall.


Men eftersom Zlatans svettpärlor stått som inspiration till designen på hotellet visste jag på nåt sätt var jag skulle. Hotellet har nämligen bara en massa runda fönster överallt som tydligen symboliserar Zlatans svettpärlor på en spegel..... Need I säga att såna där superarkitekter verkar ha referensramar som vi andra inte riktigt har. Spooky!


Sen hängde jag med en massa människor och Riksantikvarien hela onsdagen. En fasligt trevlig dag med bra seminarier som hölls av personer som fick gå under begreppet Balkan-Chrille resten av konferensen på grund av 1) deras helt osannolika val av färg på kostym 2) hade flugit in från Balkan enkom för Höstmötet med en massa kultur folk. Middagen som serverades som avrundning på dagen var god och sällskapet i baren efter middagen får man absolut inte klaga på.


Bortsett från Gin & Tonic som var uppkäftig och gav reumatiska smärtor i armbåge och handled dagen efter. Men där kanske man till viss del får skylla sig själv.

Och nu är det fredag och jag ska samla ihop mig för helgen. Jag och den äldsta dottern ska till Köpenhamn i helgen och shoppa, vinka till Lilla Havsfrun och dricka drinkar på Ruby´s. Kan bli hur bra som helst. Mannen ska också vinkas till för han åker till Amerikat imorgon där han ska jobba på ett universitet som gästlärare i några veckor. Som plåster på såren får han shoppa skor till sin flickvän som lämnas kvar med orden : Jamen, du får ju åka till Lund varje vecka älskling. Vet inte alls varför jag tycker det känns futtigt i sammanhanget.

Nåja. Det var min vecka. Hoppas ni hade det fint och att ni får en sensationellt bra helg. Det ska jag ha. Vi lär höras mer om det när helgen gått..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar