måndag 6 januari 2014

6. Hepp! Dagens boktips.


Jag har hittat ett förlag som jag tror inte kan göra annat än att ge ut bra böcker. Franska författare vars texter översätts av människor som tycks drivas av en inre övertygelse om att en bra bok aldrig blir som den borde om den översätts på ett halvtaskigt sätt.

När jag började läsa Muriel Barberys bok Igelkottens elegans var jag allt annat än imponerad. Jag hade hört så mycket bra om både den och hennes skrivande. Men jag lät mig ändå inteimponeras. Iallafall inte de första 100 sidorna. Sen var jag fast.

Igelkottens elegans är en fantastisk och lite oväntad historia om vänskapen mellan portvaktarkvinnan Renée Michel och 12-åriga Paloma Josse. Historien är värmande och språket känsligt flott. 

Så är du sugen på att läsa en feelgoodbok i Paris-miljö? Läs då den här!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar