måndag 20 januari 2014

att ta igen det man tappat bort under en vecka

Jag deltar (eller deltog iallafall till en början) ju i Lisa Bjärbos finurliga bloggutmaning som ni vet. Som på nåt sätt skulle få oss att blogga varje dag under januari och faktiskt gav oss möjligheten till det genom att förse våra hjärnor med innehåll till de där inläggen. Jag tänkte entusiastiskt att det där kommer gå som en dans. Just för att jag slapp tänka på vad jag skulle blogga om. Men det gick åt pipan ändå kan man säga. Så nu när det är måndag igen så startar jag väl upp med att göra rätt för mig att fortsätta. Här kommer alltså den gångna veckans inlägg. Håll till godo.

13. Kolla! Här är en bok som jag tycker är ful..

Trollbunden Hft 1 Sagan om Isfolket

Alltså. De här böckerna som man läste när man var yngre. Snacka om att omslagen knappast var det som gjorde att man lockades att läsa.

14. Om jag blev tvingad (under pistolhot) att byta liv med någon i en tv-serie…


Då skulle det nog vara Josh Lyman i Vita huset för att han har ett så uberspännande jobb och är så snabbtänkt. Minus för frisyren dock men den kanske jag kunde ändra på. Eller när jag tänker efter så hade det absolut blivit Lorelai Gilmore. Hon är så härligt neurotisk, kvick och älskar kaffe, precis som jag. Och har en dotter som är skitsmart. Som jag. 


Vänta lite. Det är ju nästan jag!

15. En grej som gör mig vansinnig i vardagen.

Mina medtrafikanter. Jag hatar att köra bil tillsammans med andra bilister. De blinkar inte, de kör som svin och de är alltid långsamma när jag behöver att de inte är det. Mina stressdepåer kommer att minska markant när jag slutar köra bil till jobbet. Det är fakta.

16. Kolla! Här är en bild från mitt sovrum.


Vi flyttar ju till en fyrarummare i stan om några veckor och vårt sovrum ser ut så här just nu. Skogsgrön vägg och lite val av träslag som vi nog inte själva skulle ha gjort. Men det kommer att bli fint med lite ny färg och möbler. Längtar!

17. Den bästa osten är ju som vi alla vet…


 Mmmm. Parmesan. Bästa.


18. Hepp! Dagens filmtips.


Gillade ni Amelie från Montmartre? Den här är bättre. Man måste bara älska fransk film. Det finns så många bra skådisar, så många fantastiska manus. Och den här gör ingen besviken. Handlar om ett stort vänskapsgäng vars vänskap kanske inte är så lojal, öppen och ärlig som de inbillar sig. Oerhört vackra bilder, fantastisk musik och en hel del oväntade händelser som både får dig att skratta och gråta. Se den! Heter Små vita lögner på svenska.

19. Kolla! Det här är ett fynd jag gjorde en gång.


Den här lådan skulle de slänga när Riksantikvarieämbetet och museet städade ur källaren på Kalmar slott. Då fick jag den. Älskar såna här lådor att stoppa en massa bra-att-ha-grejer i.


20. Om jag blev tvingad (under pistolhot) att spela huvudrollen i en film...

Då skulle jag vilja spela Jean Renos roll i Léon. Han är så vansinnigt cool i den. Eller Meryl Streeps roll i It´s complicated. Enbart för att hon har ett hus och trädgård i den filmen att dö för och ett jobb jag själv skulle vilja ha. Och för att huvudpersonen lärt sig allt om bakning i Paris.


Mmmhmm. Det var en hel veckas missade bloggutmaningsinlägg det. När ni läser det här är jag på resande fot med jobbet igen. Förmodligen tycker jag att helgen gått för fort men Lund och avstämning med mitt stora förmedlingsprojekt kopplat till utgrävningarna 
på ESS-området står på agendan.

Hoppas ni får en finfin start på veckan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar