onsdag 1 januari 2014

fjorton saker från 2013 och en önskan om ett gott 2014



Tittar in och önskar gott nytt år när den första dagen detta 2014 förvandlats till kväll. Mannen och jag kom hem från ett fantastiskt nyårsfirande i Köpenhamn för någon timme sen och sitter nu uppkrupna i varsitt soffhörn med en kopp kaffe och Ivanhoe på TV:n som nostalgiskt soffsällskap. 2013 är slut och framför oss ligger återigen ett nytt år. Ett oskrivet blad som väntar på att fyllas med innehåll. Och det är just så jag vill ha det. Inget ältande över vad som inte hanns med eller kunde ha gjorts bättre under 2014, bara ett nyfiket framåtblickande mot ett år som ännu ligger helt öppet, redo att fyllas med spännande innehåll.

Och vet ni? Bloggen fyller ett år idag! Jag trodde inte för mitt liv att nån överhuvudtaget skulle vara intresserad av att läsa mina spretiga tankar eller att jag skulle ha nåt att fylla den med men i båda fallen har jag haft fel. Så tack. Mitt hjärtinnerliga tack till er som tittar in och läser, kommenterar och delar det jag skriver med andra.  

Hur var då 2013? Sandra Beijer publicerade sina svar i en sån här lista och jag tänker att jag gör det lätt för mig och lånar några av frågorna för att sammanfatta mitt 2013.


Gjorde du något 2013 som du är särskilt stolt över?
Det kanske låter konstigt eller ironiskt på nåt vis med tanke på att det mesta jag skrivit om här inne det senaste halvåret kretsat kring att jag stressat för mycket och haft på tok för mycket att göra. Men! Jag har blivit så mycket bättre på att säga NEJ till sånt min magkänsla säger är fel och det utan att få dåligt samvete efter. Tror att det gjort att mitt 2014 kommer att bli så mycket mindre stressigt och ostrukturerat, kravfyllt och kvävande av ork och kreativitet än vad mina tidigare år varit.

Vilka länder besökte du?
Jag har haft möjligheten att resa mer i år än jag gjort på länge vilket gjort mig oerhört lycklig. I januari var jag åkte i Marocko, i juli var jag i Spanien (Mallorca) och nu i höst har jag varit i Danmark (Köpenhamnx2).

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Med tanke på att 2012 var ett av mina sorgsnaste och jobbigaste år någonsin så har 2013 varit klart bättre. Men det finns mycket kvar att jobba med, saker som hänt som påverkar mig och som tar ut sin rätt då och då. Jag tror alltid att allting kan bli något bättre, inte för att man måste, utan för att man vill.

Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2013?
Jag tror att jag har ett soundtrack inbyggt i varenda liten bit av mig och alla sinnesstämningar jag har kan med lätthet beskrivas i musik. I år lyssnade jag sönder Veronica Maggios Hela huset och tog Agnes Obel till mitt hjärta.

Vad önskar du att du gjort mer?
Jag önskar att jag hade skrivit mer. Hittat tid för skrivandet eftersom det är nåt jag insett att jag verkligen brinner för. Men det kommer.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Stressat. Jobbat. Flängt. Oroat mig för banaliteter. Men jag siktar på att det ska bli bättre 2014.

Favoritprogram på TV?
Oj. Jag tittar faktiskt inte så mycket på TV. Det blir mer tv-serier på DVD numera. Men jag säger Newsroom även om det också är en tv-serie. Shit alltså. Den är helt klart det bästa just nu. Börjar gråta varje gång  vinjetten drar igång bara för att det är så bra.

Bästa boken du läste i år?
I september läste jag Förr eller senare exploderar jag av John Green. Den och Hjalmar Söderbergs Den allvarsamma leken var det bästa jag läste 2013.

Bästa matupplevelsen?
När vi var på Mallorca i juli och åt en fantastisk middag på en krog på en bakgata i Palma. Lammet där var nog årets höjdare.

Bästa sommarminnet?
När jag, mannen och yngsta dottern spenderade ett par dagar tillsammans med mannens bror med familj i deras sommarställe i skärgården. Helt klart det mest somriga, härliga minnet från 2013.

Vad gjorde du på din födelsedag 2013?
Jag kom hem sent efter jobb i Lund och blev fint firad hemma hos mannens föräldrar med middag och tårta.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Efter lördagens för-nyårsfest tillsammans med våra fina vänner P & M insåg jag att 2014 måste innefatta betydligt fler roliga fester och tokiga upptåg. Man lever hur länge som helst på sånt.

Var det någon du saknade 2013 som du vill träffa oftare 2014?
Jag har flera vänner som bor långt bort som jag saknade mycket 2013. Jag hoppas jag får möjlighet att träffa alla betydligt oftare i år.
 
Högsta önskan inför 2014?
Att min familj får vara friska och att 2014 blir betydligt mindre stressigt än 2013. Att jag vågar följa min magkänsla och därmed får en möjlighet att förverkliga en del av mina drömmar.


Hur var ert 2013?

♥♥♥


                   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar