lördag 8 mars 2014

att konsultera Edward Blom

Lördagar har definitivt klättrat på min lista över dagar jag gillar mest och spelar numera huvudrollen i mina veckor. För det är få dagar som man får vakna i lugn och ro utan måsten med en varm, grå katt i armhålan och en minst lika varm man vid sidan vars skäggstubb river en skönt mot axeln. En långfrukost senare, som vi numera inleder med att kila ner till bageriet på hörnet för att skaffa färska frallor, och lite småpyssel senare är det dags att dra på sig stallkläder och åka ut till hästarna.


Dessa vackra, starka tålmodiga djur som låter mig utnyttja dem för min egen sinnesfrids skull och två timmar går därför förbi fortare än några andra timmar i världen. Att bara vara där och då, rida koncentrerat och sen sadla av, borsta, klappa och luta min panna mot en varm hals, det är ren terapi och djupandning. Jag kan knappt fatta varför jag väntat så länge med att rida igen.


Och efter att ha spenderat en och en halv timme i biomörkret tillsammans med mina nära i eftermiddag är jag nu tillbaka hemma där dofterna från köket har tagit över och skapat hemtrevnad medan vi var borta. Ikväll konsulterar jag en av mina nya husgudar, Edward Blom. Det är helt omöjligt att låta bli att le när den mannen är i farten. Hela hans väsen gör mig glad, det finns få som är så genuina och jordade som han. Nä, jag känner honom inte. Men hans kärlek till mat går rätt igenom tv-rutan när han är där och likaså genom hans kokbok som ligger uppslagen på köksbänken medan chilin jag lagar från hans recept puttrar på spisen bredvid.

Så ännu en lördag konstaterar jag att det här är de bästa av dagar. 
Med strålande solsken, mjuka hästmular, familjetid och ett långkok 
som väntar på att avnjutas
 tillsammans med dem man gillar bäst.


Det blir banne mig inte bättre än så här.


Edward Blom har en egen hemsida, missa inte den eller hans kokbok som ni kan lägga vantarna på här. Bilden är lånad från mittkok.expressen.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar