torsdag 20 mars 2014

hur man förhör sin 12-åring inför ett NO-prov

Dottern kommer hem från skolan. Ashungrig. Frågar om man får äta kall pizza till mellanmål trots att det snart är dags att fira mannen som fyller typ ett par år över trettiofem idag. Efter vilt snurrande i kök med tallrikar och bestick, skinkbitar som plötsligt får vingar och en halv liter cola utbrister hon

- Jag måste typ plugga. Asmycket.
- Jaha, då får du göra det då, säger jag.
- Förhör mig!
- Ge mig boken då?
- Men bara säg nåt!
- Som vaddå? Vad håller ni ens på med?
- Väder. Och typ värme.
- Var är boken då?
- Men skit i det. Fråga vad väder är!
 - Vad är väder?
- Typ sol och vind och sånt, förresten fråga hur vind uppstår!
- Hur uppstår vind då?
- Det kan jag inte. Vet du?

Ja herre min tid. Det kommer bli en lång kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar