måndag 10 mars 2014

I min bokhylla #3


Drömbokhandeln av Laurence Cossé

Den handlar om: Den franske bokälskaren Ivan som tillsammans med den svala, sorgsna italienska arvtagerskan Francesca öppnar en minst sagt ovanlig bokhandel, Au Bon Roman, i Paris. Genom att erbjuda ett stort antal litterära mästerverk, som valts ut av en hemlig kommitté bestående av åtta framgångsrika författare, gör de uppror mot de stora kedjornas bästsäljarhysteri. Men även om bokhandeln till en början är en fantastisk succé inser Ivan och Francesca snart att deras dröm är allt annat än okontroversiell. De utsätts för dödshot och anonyma påhopp i tidningsmedia och på internet, och när en av kommittémedlemmarna råkar ut för en "olycka" och skadas allvarligt bestämmer de sig för att kontakta polisen. Sakta men säkert blir det allt mer tydligt att en bokhandel som drivs av kärleken till den goda romanen kan framkalla de värsta av inneboende känslor hos människan.

Det här gillar jag med boken: Har ni varit på antikvariat nångång? Jag menar ett riktigt antikvariat? Den känslan jag får när jag går omkring där bland hyllorna, känner med fingrarna över de tummade ryggarna och sidorna, den känslan, förmedlar den här boken. Kärleken till litteraturen och de fysiska böckerna är det kanske svårt att sätta ord på, men jag tycker att författarinnan till den här lyckas bra. Men det som är en av de bästa sakerna med den här boken är inte just känslan, njutningen i beskrivningarna av karaktärerna och bokhandeln i sig självt, utan snarare den enormt vakna och avskalade skildringen av vad människan är kapabel till när avundsjuka och småaktighet får ta överhanden.

Det här gillade jag inte: Det är svårt att inte gilla en bok som handlar om böcker och bokhandlare i Paris. Men jag måste erkänna att jag lyckades först läsa den på försök nummer 2. Det är oändligt snårigt i början med en mängd personskildringar av bl.a. författarna som ska ingå i kommittén vilka dessutom får nya alias när de blivit medlemmar. Det gjorde att det är svårt att läsa den på det sätt som jag oftast läser numera; en halvtimma innan jag ska sova. Boken vinner alltså på att sträckläsas för bäst upplevelse.


Men det är helt klart en mycket läsvärd bok. Allra helst om man som jag, älskar god litteratur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar