onsdag 5 mars 2014

när det blir onsdag drömmer jag om Italien



Vaknade till en onsdag med huvudet fyllt av magiska drömmar om vita medelhavsstränder kantade av pinjeträd. Stränder där båtarna trängs i havsbandet utanför och människor ligger i för minimala bikinis under blåvita parasoller. Och maten...


Nygräddade pizzor med tunna, krispiga bottnar och med fyllning av len mozzarella och basilika. Jag har randig tröja precis som man ska ha när man sitter under pergolan på uteserveringen och sippar iste och längtar efter att ligga som en uppspolad blåval längs strandkanten. Och kulturen...



Jag vill se storslagna kyrkobyggnader och Michelangelos livsverk i taket på Sixtinska kapellet. Jag vill promenera i smala gränder där doften av asfalt och skurvatten blandas med dofterna av nybakat bröd. Jag vill köpa dagens tidning och sätta mig på ett kafé och låtsas att jag förstår varenda ord men egentligen sitter jag där för kaffets och människornas skull...


För på piazzan kan man följa halva livets gång för människorna som bor där och jag kan dricka god cappuccino och äta canolis och känna att jag med lätthet skulle ha sagt: "Leave the guns, bring the canolis" precis som Gudfadern själv.


När det blir onsdag, ja då måste jag bara åka till Italien. För tillfället gör jag det bara i drömmarnas värld men förhoppningsvis blir det verklighet fortare än jag vågar hoppas.


Vad drömmer ni om?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar