torsdag 3 april 2014

I min bokhylla #4


Ru av Kim Thúy

Den är en: om författarens uppväxt i krigets Sydvietnam; om flykten över Siambukten till flyktinglägret i Malaysia; om ankomsten till Kanada och livet där i exil. Det är en berättelse om minnen, om kärlek och smärta, om humor och missmod, om vardagslivet som kantas av orättvisor, övergrepp, glädjeämnen och allvar. Det här är helt klart en av de bästa böcker jag läst. Trots att den är oerhört kortfattad rymmer den mer än alla femhundrasidors-romaner jag nånsin läst. Språket är böljande och berättelsen saknar en given, förutbestämd riktning som gör den förutsägbar och typisk för sin karaktär som självbiografi. Den är annorlunda och gripande utan att vara tragisk eller offerbetonad.

Det här gillade jag med boken: Jag älskar hur författarens små minnesfragment i slutet av ett kapitel får bilda huvudspår i nästa och att det är såna snygga övergångar att man knappt märker det själv förrän man läst halva texten. Jag har inte läst mycket om Vietnamkriget tidigare, inga självbiografier, men det jag verkligen slås av är avsaknaden av offermentalitet även i en berättelse skriven av en person som vi i allra högsta grad skulle klassa som just offret. Berättelsen är ärlig, naken och visar sidor och ett livsbejakande som drabbar mig med en kraft som får mig att nicka instämmande och mumla: javisst, det är ju så det måste bli. Jag vill förstå, jag vill lyssna och framförallt: jag vill läsa mer.

Det här gillar jag inte: Absolut ingenting. Än att den tog slut så fort. Tur att hennes nästa bok Man kommit ut nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar