onsdag 2 april 2014

kalenderångest


Det finns så mycket man kan läsa in i dagens rubrik. Inte nog med att det gått en halv evighet och det hunnit bli ny månad och sommartid sen jag skrev sist härinne, de första tre första månaderna av året har redan hunnit springa förbi. Missförstå mig inte här nu. Jag älskar verkligen att de där gråmulna aptrista månadernas transportsträcka till vårmånaderna är över. Det gör jag verkligen.


Men att det blivit april innebär också att en av de mest hektiska tiderna rent jobbmässigt är här vilket går att se på mitt skrivbord som är överbelamrat med kaffekoppar och dränks i papper och klistrade post-itlappar med obegriplig text på. Och mitt i allt det där längtar jag som mest efter lediga vårdagar i en storstad nånstans, barbackaridning och promenader längs svala stränder där fiskmåsar skriker sig hesa i den fortfarande något kyliga vårvinden. Och färgerna längtar jag till. Speciellt den där limegröna färgen i träden som får mina ögon att kisa och handen att leta efter solglasögonens skalmar i väskan.


Men rubriken på dagens inlägg gömmer också en hemlighet om mig som ni kanske inte vet. Jag har en fäbless för kalendrar. Vackra böcker att skriva sina måsten, förhoppningar och enklare saker som födelsedagar och ledigheter. De utgör en plattform för mina drömmar, tankar och idéer. Men de är svåra att hitta. De där som känns helt rätt i handen, väskan, på bordet och i tanken. Jag köpte den här, så vacker och så fylld med små speciella klistermärken och annat fint. Men sen insåg jag att den är alldeles för mycket dagbok för att den ska vara som jag vill ha den. Och den jag brukat köpa från Granit blev slutsåld innan jag hann skaffa en. Så jag tog en på jobbet. En vanlig med enkla blad och inget extra alls. Den kändes fin en stund. Men sen retade jag mig på att den inte hade ett fint omslag och saknade den där viktiga plastfickan att spara viktiga lappar och annat i. Så jag köpte en i London på en fin affär som heter Paperchase. Den var fin en stund men nu gillar jag inte pappret och upplägget på sidorna. Så jag har börjat dubbelanvända den tillsammans med den gamla.


Kalenderångest.

Kan vara så dubbelbottnat ändå.


bilderna i det här inlägget finns här och här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar