onsdag 7 maj 2014

medelhavsdrömmar

Tredje riskakan för dagen fastnar i mina tänder medan jag korrekturläser texter om medeltidshus och drömmer om citronlundar och glittrande medelhavsvatten. Ibland drabbas jag av en sån enorm längtan efter att ligga i en solstol och höra det turkosa havet kluckande slå mot stranden. Att blicka upp mot himlen och se hängande olivträd med sina täta gröna blad forma ett tak över mitt huvud. Jag tror jag måste åka snart igen. Grekland är nåt alldeles särskilt och jag drömmer mig fortfarande tillbaka då jag och äldsta dottern fick en hel vecka i allt det där vackra.


Tankar på medelhavet får mig alltid sugen på bröd. Bröd som inte alls smakar lika bra här hemma som på en solvarm gata i Barcelona eller på en strand nånstans. Vitt bröd med sagolikt frasig yta som blir gyllengult när man doppar det i olivoljan. Såna tankar kan få mig helt ur balans.


Det är helt klart hög tid att boka en ny resa.

Det är en av de få saker jag aldrig kommer få nog av.

bilder från mina favorittumblrs, här och här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar