tisdag 10 juni 2014

I min bokhylla #5

När döden kom till Pemberley av P.D James

Denna lilla deckargåta som utspelar sig sex år efter Darcy och Elizabeth har gift sig, de har fått barn och lever ett underbart liv på Pemberley. Just precis som vi hopplösa romantiker som älskade boken och filmen hoppades på. Men mitt i detta liv inträffar ett mord och självfallet är det Elizabeths osympatiska syster Lydia och hennes make Wickham som hamnat mitt i händelsernas centrum. Detta är upptakten till en jakt på en mördare som förflyttar huvudpersonerna tillbaka i tiden, där gamla hemligheter ruvar och gammalt groll väntar outrett.

Det här tyckte jag : Personligen vet jag inte om ett av den hyllade deckardrottningen P.D James mest briljanta drag var att ge sig på att skriva fortsättningen på Jane Austens klassiker Stolthet och fördom. Men det är min åsikt. Kritikerna tycks tycka något helt annat. I min mening är boken något för dem som vill släcka sin egna törst för en fortsättning på Darcys och Elizabeths kärlekshistoria, ett vad hände sen då, och är så sugna att de är villiga att kompromissa bort det faktum att en bra story ändå är rätt trevligt. För mig kvarstår dock: Boken är riktigt usel. Och trög. Närmast oläsbar. Att Darcy framställs som ännu mer god, självgod och mesig än vad han gjorde i Austens original gör att man nästan blir förbannad på riktigt. Och Elizabeth som var en fantastisk karaktär i ursprungsboken med både skinn på näsan och eget tyckande som var högst opassande för sin tid har här förminskats till den store herrens lilla våp som inte säger ett pip utan mest svassar runt och oroar sig för inställda baler. Efter sjuttio sidor har jag helt enkelt glömt vem boken handlar om.

Nä. Ska ni läsa i sommar så hoppas jag verkligen inte att ni väljer denna. Om ni ändå vill läsa den så snälla offra inte pengar på skiten. Skicka ett mail till mig med namn och adress så postar jag mitt exemplar till er. Gratis. No krav på att skicka tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar