måndag 25 augusti 2014

hösten är lika med gryta


Hörrni, visst är det ändå nåt speciellt med hösten? Allt det där vackra som kommer t ex. Löv som ändrar färg, skogar som dignar av svamp (men som jag aldrig hittar), stickade kläder, skolstarter osv. Varje höst vill jag börja skolan igen. Jag förälskar mig i alla papper, kalendrar, plastfilm och pennor som ligger där nyvässade och väntar otåligt på någon som vill skriva ner vackra ord med dem. Och maten. Maten är bäst på hösten! En god gryta slår så gott som allting i matväg tycker jag. 


Och eftersom jag är nästan snällast i världen kommer här ett helt oemotståndligt recept på marockansk lammgryta. Galet gott!

1 1/2 kilo lammkött i bitar (gärna med ben) funkar även med nötkött
3 gula lökar
1 stor morot
ca 2 tsk salt, 1/2 tsk svartpeppar
1/2-1 tsk cayennepeppar
2 lagerblad, 1 tsk spiskummin
1 tsk mald ingefära, 1 liten kanelstång (viktig, blir inte alls lika gott utan)
5 dl hönsbuljong
10 torkade aprikoser delade i halvor
1 burk kikärtor
2 msk honung, 2 msk tomatpuré
1/4 mogen citron i tunna skivor

1. Bryn köttet, lägg åt sidan.
2. Bryn grovhackad lök och finhackad vitlök.
3. Lägg allt i stor gryta (gärna gjutjärn)
4. Skala och skiva morot i sneda stora skivor, lägg i grytan.
5. Salta och peppra.
6. Lägg i alla andra kryddor, slå över buljong.
7. Blanda ner aprikoser och kikärtor, honung och tomatpuré.
8. Vänta med citronen.
9. Koka allt sakta under lock ca 1 1/2 timme. Det gör inget om det blir lite längre. Efter en timme lägg i citronskivor.
10. Servera med couscous och tjock yoghurt.

Godaste grytan ever. Kommer från min husguds, Anna Bergenström, underbara kokbok Under valnötsträdet. Har ni inte den och bara ska köpa en enda kokbok i höst? 

Köp den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar