tisdag 16 september 2014

de gnälligaste, snålaste gnällspikarna i världen


Veckan som startar efter den 14 september är mörk och kall. Solen skiner och igår när jag hade förmånen att jobba utomhus på en vacker skärgårdsö visade termometern nitton grader och jag hade lust att bada i det kristallklara vattnet runt ön. Men trots det är hela världen lagd i ett mörker. Valet har öppnat dörrar för ett parti som tycker att människor som flyr undan krig och förföljelser inte har i vårt land att göra, att Sverige inte borde vara så förbannat solidariska och förlåtande när inte resten av världen är det. Och jag får en klump i halsen och mår så illa att jag nästan kvävs.

Femtusen texter har skrivits och nästan alla bloggar jag läser skriver om valet och SD. Några förfasar sig över att FI inte tog plats i riksdagen men för mig är det en världslig sak. Vi har långt värre problem att tampas med nu. Rebecka Åhlund skrev inför valet:

"Jag gnäller om att det är för varmt, för kallt, att jag inte blir betraktad som det geni jag är av alla i hela världen, att jag fick skoskav av mina nya skor, att det pågår knarkhandel och äktenskapsbråk i parken utanför när jag vill sova. Mina barn gnäller om att deras iPad bara har 19 procents batteri kvar. Men både de och jag vet att det inte är på riktigt.

Att gnälla över att andra människor måste tigga för att överleva. Att gnälla på att människor som råkat födas på platser där det råder krig, terror och svält försöker söka sig någons annanstans. Att gnälla på att media ens tar upp att ens högsta partimedlemmar beväpnar sig med järn- förlåt, aluminiumrör för att spöa upp folk de just kallat blatte-lover och hora. Att städa efter någon fest med hakkors-bindel och bli sur över att folk undrar? Kolla på världen vi alla lever i, ens om folk skulle glömma bort hur man dansar schottis så är det inte ett verkligt problem.

Det här är inte en text om att ”snälla, rösta”. Det här är en text om att SD är de gnälligaste, snålaste gnällspikarna i världen och att jag hoppas att alla skärpt ihop sig och tänkt till inför valet. Sluta gnälla. Sluta vara så snåla. Vi som råkade födas till att ha det förhållandevis bra här i världen, måste kunna se att alla inte hade samma jävla röta som vi. Och hjälpa till, allt vi kan."

Jag tror vi måste hjälpa till ännu mer nu.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar