fredag 24 oktober 2014

veckan som gått



När det blev måndag kändes det som om det aldrig skulle bli ljust igen. Jag började veckan med rostat bröd och arga tonårsbarn. Det sistnämnda verkar ha varit temat för veckan som gått.


Tisdagen flöt förbi utan större bemärkelse, jag lyssnade på fyra av föreläsningarna till kursen jag läser på Uppsala universitet i Medeltidsstudier. Föreläsningarna gjorde mig så uppfylld av frågor om judendomen att jag blev sittande framför datorn i mörkret i flera timmar för att hitta svar på dem. Jag vet inte varför men judendomen berör mig på ett sätt som ingen annan religion gjort tidigare.


Onsdagen kom och regnade bort. Vi köpte middag på den internationella matmarknaden som är i stan och jag ägnade kvällen åt att trösta tonårsflickan som grät sig till sömns på grund av ett himla SO-prov. Jag läste mer om judendomen och tänkte att ett SO-prov ändå är en världslig sak.


Torsdagskvällen avrundades med vitlöksdoftande pasta och ett glas rött vin som lade sig som en varm tröstande filt över veckan som gått hittills. Jag jobbade för mycket och somnade med dåligt samvete för att jag inte alls hade tid i telefon med den äldsta dottern när hon ringde och frågade om recept. Det var en av de kallaste dagarna i oktober.


Och nu när fredagen äntligen är här inser jag hur lite det är kvar av oktober. Nästa vecka fyller jag år, vi åker till London och jag får spendera en massa tid med dom jag håller av. Men först ska vi ta helg. Jag hoppas kunna åka till landet och elda. Dricka varm choklad och baka halloween-kakor inför yngsta dotterns fest på tisdag.

Och så ska jag läsa lite till.

Det är oändligt skönt att det är fredag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar