måndag 10 november 2014

att vakna med en överdriven längtan efter frost



Jag vaknar denna måndag med en intensiv längtan efter frost och snöflingor. Inte för att känslan utanför fönstret på något sätt kastar mig huvudstupa i den stämningen. Utanför fönstret hänger himlen som en jämngrå, blöt yllefilt men jag känner doften av glögg och drömmer om snöglitter medan jag tar en tugga på min julknäckemacka. Vi tjuvstartar jullängtan, jag och den yngsta. Och vi ångrar inte en sekund.


Helgen som gått har varit fin även om den kantats av en himla massa måsten, som tentaskrivande där största möjliga briljans krävdes. Igår kväll kände jag mig så kvävd av kristendomen att jag funderade på en konvertering till vad som helst innan midnatt. Vi såg film under stickade plädar och drack te innan vi somnade och innan vi visste ordet av var det måndagsgrått igen.


Det vore verkligen ljuvligt med lite snö nu.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar